In de afhandeling van creditcard betalingen zijn meerdere partijen betrokken, zoals creditcardsschemes (Visa of Mastercard), de instelling die de creditkaart heeft uitgegeven (Issuer), en de instelling die namens de merchants de creditcard betaling accepteert (Acquirer). In sommige gevallen is nog een aparte Payment Service Provider betrokken.
Pay. is een zelf acquirerer van creditcards, naast dat het een PSP is. Omdat creditcard transacties in-house afgehandeld worden leidt dit tot een betere transactieafhandeling en hogere conversies. Naast een hogere conversie vanwege het intern afhandelen van creditcard transacties zet Pay. creditcard cascading in. Dit betekent dat als Pay. een creditcard transactie niet zelf accepteert, de transactie naar een 2e en 3e back-up acquirer wordt gestuurd om te zien of de transactie daar wel geaccepteerd wordt. Dit gebeurt in een fractie van een seconde en heeft als resultaat dat de conversie verder verhoogd wordt.
Omdat iedere creditcard acquirer zijn eigen systemen, processen en voorwaarden heeft waaraan een betaling moet voldoen, kan het zijn dat een creditcard betaling door de ene acquirer afgewezen wordt maar bij een andere goedgekeurd.
"Cascade" betekent waterval. Creditcard cascading is een proces dat een creditcardbetaling door verschillende creditcard acquirers laat afhandelen om zo de kans op succes te verhogen. Als de betaling om welke reden dan ook niet direct wordt geaccepteerd bij de ene partij, bieden we deze aan bij een volgende. Dit kan conversie verhogend zijn in situaties waarbij een specifieke creditcard-acquirer moeilijk te bereiken is of wanneer er problemen zijn met de verbinding tussen de checkout en de systemen van de creditcard aanbieder.
Belangrijk is dat cascading niet bedoeld is om frauduleuze betalingen alsnog goedgekeurd te krijgen. Als een betaling fraudegevoelig is, zal deze door iedere acquirer worden afgekeurd. Daar helpt creditcard cascading niet tegen. Creditcard cascading helpt om technische storingen en vertragingen te omzeilen en betalingen niet onnodig te hoeven annuleren.
Mochten er toch frauduleuze betalingen gedaan worden met een creditcard, kan het voorkomen dat een consument een chargeback aanvraagt. Dat is iets dat je wil voorkomen als ondernemer omdat het je reputatie schaadt.
Dankzij creditcard cascading en smart routing is de kans op succes bij een betaling groter. De betaling wordt immers op meerdere plekken aangeboden en zal dus altijd zo vaak en snel mogelijk tot succes leiden.
Waar zonder creditcard cascading de klant al zou afhaken als de primaire acquirer de betaling afkeurt, kan het dankzij creditcard cascading gebeuren dat de betaling alsnog wordt doorgezet.