In veel gevallen worden offline (PIN) transacties op een andere manier en door een ander partij afgehandeld dan online transacties. En meestal zijn voor creditcard- of Buy Now Pay Later (BNPL) betalingen een apart contract aanwezig. De administratie en reconciliatie van deze aparte transactie rapportages, contracten en betaalstromen kan ingewikkeld zijn. Vaak beperkt het de klant in haar flexibiliteit - het in de winkel terugbrengen van een online aankoop is administratief lastig omdat de kassa de online transactie niet herkent.
Pay. heeft dat probleem opgelost. Van oudsher is Pay. een Payment Service Provider voor de online markt. Het voordeel van een Payment Service Provider is dat alle betaalmethoden, zoals creditcard, iDEAL en Klarna, onder één dak zijn samengevoegd. Dat scheelt vaak in de kosten, maar is vooral administratief veel handiger. Er is immers geen aparte koppeling en apart contract meer nodig met iedere betaalmethode.
Die logica heeft Pay. ook doorgevoerd met kaartbetalingen in een winkel. Met de juiste betaalterminal is het mogelijk alle betalingen, online en offline, in het Pay-platform samen te laten komen. Alle transacties worden op eenzelfde manier weergegeven in de kassa-omgeving. Het enige verschil is dat bij de ene bijvoorbeeld 'iDEAL' staat als gebruikte betaalmethode en bij de andere 'PIN'.
Vaak is Pay. al gekoppeld aan het e-commerceplatform. Dan komen alle online transacties al binnen bij Pay. Daar moeten dan de offline transacties nog bijkomen. Dat kan door de koppeling van de betaalterminals aan de online kassa.
De betaalterminals Yomani en Valina kunnen communiceren via een API met de cloudserver van Pay. Dat is dezelfde server als waar online betalingen worden afgehandeld. Die server zorgt voor de communicatie met de bank en dus de goedkeuring van de betaling. Daarbij maakt het eigenlijk niet uit of het een kaartbetaling is of een online transactie.
Technisch is het zo dat bij bijvoorbeeld een iDEAL-transactie de primaire betaalmethode 'iDEAL' is en de subbetaalmethode de naam van de gekozen bank. Bij een PIN-transactie is de primaire methode 'PIN' en de subbetaalmethode het id van de terminal.
Deze manier van communiceren maakt het tot een universele manier van pin-integratie. Dat maakt het mogelijk om webshop-platformen op de betaalterminal aan te sluiten. Dat is in de praktijk binnen een dag te regelen. Het heeft ook voordelen voor de introductie van bestelzuilen.
Pay. verwerkt alle betalingen op dezelfde manier - onafhankelijk of de betaling online of in de winkel plaatsvind. Dat scheelt vaak in de kosten, maar is vooral administratief veel handiger.
Als ondernemer hoef je maar met één partij afspraken te maken. Dat is Pay. Geen aparte contracten, één integratie, één aanspreekpunt. Ook aan de achterkant komen de betalingen op één plek samen op een uniforme manier. Dat maakt het overzichtelijker en administratief makkelijker. De reconciliatie is nu mogelijk op transactieniveau of op een specifieke groep van transacties. Zo kun je bijvoorbeeld twee verschillende soorten omzetgroepen maken; per locatie bijvoorbeeld, of de omzetgroepen winkelbetalingen en bestelzuilen.
Dankzij het Pay.-platform is het standaard dat daar zowel online betaalmethodes als kaartbetalingen geaccepteerd kunnen worden. Meerdere betaalterminals voor één kassa of QR-betalingen zijn ook allemaal in een handomdraai geregeld.
Pay heeft direct integraties met meerdere e-commerce platformen zoals Magento, BigCommerce, Woocommerce en kassasystemen zoals MplusKASSA, Logic4, en Vendit. Voor de meeste ondernemers zal het dus een zeer eenvoudige integratie zijn. Morgen kun je vaak al beginnen met pinnen en dan heb je direct een compleet overzicht van alle transacties. Online en offline.