Paymentserviceprovider

Alles wat je moet weten over een PSP.

Een paymentserviceprovider (PSP) regelt betalingen tussen ondernemingen en hun klanten, en brengt alle tussenliggende partijen in de keten bij elkaar in een breder financieel systeem: consumenten, merchants, betaalplatforms, betaalmethodes, kaartnetwerken en banken. Dit zorgt voor een snelle, naadloze en veilige betalingservaring.

PAY. Sfeerfotografie7960
Betalingen van consument naar webshop.

Paymentserviceproviders faciliteren betalingstransacties, zowel online, in-store als omnichannel. Aan de voorkant, dus wat de klant ziet, van een webshop (of bij de kassa) regelt een paymentserviceprovider dat klanten de betaalmethoden van hun voorkeuren kunnen kiezen, en ze gaan over het invoeren van de betalingsgegevens. Aan de achterkant werkt een PSP samen met merchants, betaalplatforms, betaalmethodes, kaartnetwerken en banken om ervoor te zorgen dat het aankoopbedrag daadwerkelijk van A naar B gaat - dus van een klant naar de bankrekening van een merchant.

 
Waarom heb je een paymentserviceprovider nodig?

Zonder PSP moet je elke individuele betaalmethode zelfstandig in je webshop zetten. Dit betekent ook dat je voor elke betaalmethode een aparte overeenkomst en implementatie moet regelen. Veel werk, en veel geregel. Het is kostentechnisch veel verstandiger hier één partij voor te gebruiken die verstand heeft van het regelen van online betalingen en de technische implementatie in je website: de paymentserviceprovider.

 

Hoe verwerkt een paymentserviceprovider betalingen?

De betaalverwerking verschilt per betaalmethode – zo verloopt het verwerken van een creditcard transactie via Visa of Mastercard heel anders dan het verwerken van een betaling via iDEAL of bijvoorbeeld Klarna. De transactie begint in ieder geval als de betalingsgegevens van de betalende klant zijn opgehaald en worden verzonden naar de paymentserviceprovider. Voor credit card transacties, de voorkomendste betaalwijze in e-commerce, onderscheiden we hierna de volgende stappen:

Payment-Acceptance-Process-1

1. Verificatie

De Issuing Bank, dus de bank van de koper, verifieert dat de betalingsgegevens geldig zijn en dat er voldoende geld op de bankrekening of kaart staat om de betaling te verwerken, onder andere via bijvoorbeeld de CVV of CVC.

2. Autorisatie

Als alles klopt, autoriseert de paymentserviceprovider de betaling. Dit is een van de belangrijkste stappen in de transactie. Is de transactie goedgekeurd, dan wordt het bedrag gepakt of gereserveerd voor de merchant in de betaalmiddelen van de klant. Dit proces duurt slechts enkele seconden.

3. Settlement

Wanneer de transactie is geautoriseerd worden kosten in rekening gebracht voor het verwerken van de betaling, en wordt deze verwerkt. De bank van de verkopende partij ontvangt vervolgens het geld, en stort dit op de bankrekening van de verkoper.

De voordelen van een paymentserviceprovider.

Met een paymentserviceprovider accepteren merchants betalingen gedaan via verschillende lokale en internationale betaalmethoden middels één gateway – de kostenbesparing en efficiëntie die daarmee gepaard gaat is het grootste voordeel van een paymentserviceprovider. Hiernaast zijn er nog andere voordelen van het gebruiken van een paymentserviceprovider:

  • Online betalingstransacties zijn snel, veilig en efficiënt
  • Paymentserviceproviders zijn kosteneffectief
  • Eenvoud: je hebt met één basiscontract toegang tot een breed scala aan betaalmethoden
  • Kortere administratietijd voor bedrijven
  • Beveiligde systemen
  • Signalering van fraude
  • De mogelijkheid om wereldwijde betalingen in verschillende valuta's te accepteren
PAY. Sfeerfotografie8082-1
Licenties en vergunningen.

Elke partij die betaaldiensten levert moet voldoen aan nationale en soms ook internationale regelgeving. Om een veilige verwerking van gevoelige betaal- en consumentendata te waarborgen zijn bijvoorbeeld certificaten als PCI-DSS, GDPR en ISAE 3402 in het leven geroepen.

 

Kosten van een paymentserviceprovider.

De tarieven van PSP’s verschillen. Deze zijn soms gebaseerd op enkele transacties, maar vaker op volume-pakketten en percentages van het aankoopbedrag. Welk pakket het beste geschikt is zal altijd tijdens het opstarten worden besproken.

Pay.-heeft-een-nieuw-logo,-nieuwe-huisstijl-en-een-nieuwe-website-1-1-1

Verschillen tussen paymentserviceproviders.

Onderlinge verschillen in diensten tussen paymentserviceproviders liggen voornamelijk in de keuze van de aangeboden betaalmethoden. Bovendien ondersteunen niet alle providers betalingen vanaf mobiele telefoons, wat tegenwoordig wel van belang is voor webshops. Anderen werken samen met buitenlandse banken, zodat ook buitenlandse bezoekers ook kunnen betalen. Daarnaast bieden PSP’s vaak modules over risico en fraude op verschillende niveaus. Ten slotte zijn er PSP’s die achteraf betalen aanbieden, wat interessant is als je veel volume hebt. 

Voordelen van Pay. als paymentserviceprovider.
  • Grootste aanbod nationale en internationale betaalmethoden
  • De beste tarieven in de markt
  • Volumekorting
  • Uitgebreide fraudebestrijding via Verify by Pay.
  • Link met boekhoudsoftware
  • 24/7 technische ondersteuning
  • Vergunning van De Nederlandsche Bank
  • Online, in-store en omnichannel betalingen via één aanbieder
  • Alle transacties en business insights inzichtelijk

Heb je een webshop? Of ga er een opzetten? Regel je betalingen dan via Pay, de snelstgroeiende paymentserviceprovider in de Benelux. Neem nu contact met ons op via sales@pay.nl.

Registreer nu en ontdek de voordelen van Pay.

Regel direct al je online en in-store betalingen.
laptop
Default CTA icon Ontvang al binnen 15 minuten online en in-store betalingen via het Pay. platform.
Default CTA icon
Alle betaalinformatie op één platform: online, in-store en omnichannel.
Default CTA icon
Maximaal inzicht in je betaalverkeer via uitgebreide rapportages