‘‘Het is onze missie om kinderen, die in een gedigitaliseerde wereld opgroeien, te laten dromen in onze winkels vol magie’’, zo luidt de slogan van speelgoedketen ToyChamp. ToyChamp, dat in 2001 en 2002 haar eerste 5 winkels opende in Nederland, is pionier in de speelgoedsector. De eerste stappen werden gezet in 1989 door CEO Koen Nolmans die in het bedrijf van zijn vader stapte (Nolmans-Familiewinkels NV). Als snel sloten broers Wim en Frank Nolmans zich ook aan waardoor de familietraditie van de speelgoedketen werd voortgezet.
Momenteel telt het succesvolle ToyChamp 29 filialen waarvan negen in België en twintig in Nederland. ToyChamp biedt haar brede speelgoedassortiment ook online aan via Toychamp.be en Toychamp.nl.
Waar kinderdromen werkelijkheid worden
ToyChamp is een multi-channel bedrijf waar de online webshop en de fysieke winkels van de speelgoedketen hand in hand gaan. Kathleen Claeskens, e-commerce manager bij ToyChamp: ‘‘Dat klopt! Retail en Etail horen bij elkaar en daar werken we bij ToyChamp constant naartoe.’’
In tegenstelling tot anderen, streeft ToyChamp met haar brede productaanbod en dienstverlening andere speelgoedbedrijven voorbij. Doorslaggevend hierin is de manier waarop ToyChamp de klantbehoeften scherp in het vizier houdt: het bedrijf zet maximaal in op de fysieke beleving. ‘‘Niet alleen het assortiment en de grootte van onze winkels dragen daar aan bij,’’ zegt Kathleen. ‘‘In onze winkels kunnen kinderen, behalve speelgoed kopen ook spelen en beleven. Deze beleving creëren we door levensgrote shop-in-shops van onder ander LEGO, Playmobil, Schleich en Sylvanian Families. Daarnaast staan er ook speeltafels in de winkels waardoor kinderen nog meer kunnen genieten van hun winkelbezoek. ToyChamp is een plek waar kinderdromen werkelijkheid worden.’’
Voor ToyChamp is Pay. hét totaalpakket
De formule van ToyChamp is enorm succesvol. Het bedrijf speelt strategisch in op huidige ontwikkelingen die andere speelgoedketens links laten liggen. ToyChamp weet dat een bezoek aan een speelgoedwinkel geen korte pit stop meer is; het heeft tegenwoordig meer weg van een familie uitstapje. De online webshop is daar een verlengde van. Is een product in de winkel niet op voorraad of heeft een klant elders een product gezien, maar kan hij het niet vinden in de winkel? Bij ToyChamp is dat geen probleem. Klanten krijgen ook de optie om in de speelgoedwinkel gemakkelijk online een bestelling te plaatsen én te betalen.
Kathleen: ‘‘Dit is waar de dienstverlening van Pay. ons volledig ondersteunt. Eerder werkten we met een andere Payment Service Provider maar we hebben besloten om over te stappen. Pay. faciliteert niet alleen veilige online betalingen, maar biedt ook een breed aanbod van betaalmethoden aan én ze hebben gemakkelijke koppelingen. Het laatste punt was van essentieel belang voor de online webshop van ToyChamp. We wilden namelijk overstappen naar Magento, maar we huiverden een beetje voor het overstapproces. Omdat onze webbouwer erg te spreken was over de probleemloze en gemakkelijke Pay. koppeling hebben we, zonder ook maar even te twijfelen, gelijk de overstap naar Pay. in gang gezet. Tot de dag van vandaag zijn we daar erg over te spreken.’’