Klantcase: Cameraland

Klantcase: Cameraland

Cameraland is een camerawinkel in Alkmaar en staat bekend als hét walhalla voor zowel fotografen als videografen. De winkel werd in 1989 opgericht en ging toen onder de naam Foto Kiekie door het leven. In 2005 is afstand genomen van de naam Foto Kiekie en werd de naam Cameraland geïntroduceerd. E-commerce Manager Steven Poldner: ''De naam is meer van deze tijd. Met 31 jaar zijn we een gevestigde naam onder de camerawinkels. Je vindt bij Cameraland van alles op het gebied van fotografie en videografie, zowel in onze winkel als in onze webshop.''

 

Cameraland_logo-2

 

Persoonlijk met een grote knipoog naar het milieu

Voor de aanschaf van een camera of objectief kan je terecht bij Cameraland, maar je kunt er ook camera’s verzekeren of je oude camera inruilen of verkopen. Dat laatste is waar de camerawinkel zich sterk in onderscheidt. Steven: ''En het persoonlijke contact, dat is ook erg belangrijk. We nemen onze klanten van A tot Z mee in hun aankoopreis en dat waarderen ze enorm.''

Naast de persoonlijke benadering onderscheidt Cameraland zich ook door het veelzijdige productaanbod. ''Wij geloven sterk in een steentje bijdragen aan het milieu. Daarom hebben we ook een groot aanbod aan tweedehands apparatuur'' geeft Steven aan. Cameraland is van mening dat (camera)apparatuur niet per se splinternieuw hoeft te zijn. Een goed onderhouden (en door Cameraland geteste en grondig schoongemaakte) tweedehands camera kan je gemakkelijk combineren met nieuwere lenzen. ''Dat is ook wat het gros van onze klanten doet. Ze leveren hun oude toestel in en betalen het resterende bedrag bij voor een nieuwe of professionelere camera'' aldus Steven.

 

cameraland_image01-1

 

Klantcontact boven alles

Klantcontact is een krachtig instrument en de spil van veel ondernemingen en organisaties. Dat klanten zich gehoord voelen, merk je vaak aan hun loyaliteit en de mate van betrokkenheid. Volgens Steven kan je deze regel ook doortrekken naar partnerships en samenwerkingen. ''Het komt bijna op hetzelfde neer,'' bevestigt Steven. ''Voor het faciliteren van betalingen in onze webshop en in onze fysieke winkel maakten we gebruik van de diensten van een andere Payment Service Provider. De samenwerking zelf was goed, maar als klant van deze betaalpartner misten wij het persoonlijk contact wat wijzelf juist wel aan onze klanten geven.'' Cameraland heeft de samenwerking beëindigd en is toen op zoek gegaan naar een andere Payment Service Provider. Steven: ''Toen kwam Pay. in ons vizier… en met Pay. voelt het écht als samenwerken. Het is een heel sterk partnership.''

Cameraland heeft altijd goed en nauw contact met Pay. Ze denken mee en schakelen snel. Hierdoor zijn er deuren opengegaan voor ons. Nu maken we gebruik van processen waardoor onze diensten en betaalprocessen nog soepeler en makkelijker werken.

Moeiteloos inspelen op de klantbehoefte met Pay. en MplusKASSA

Dat Cameraland de samenwerking met Pay. als 'ongekend succesvol' bestempeld, is te zien. Gezamenlijk optimaliseren de partijen het betaal- en retourproces waardoor klanten van Cameraland hun retouren makkelijker kunnen aanmelden in de fysieke winkel. Steven: ''Hierdoor geven we klanten meer zekerheid wanneer ze twijfelen over de aanschaf van duurdere apparatuur.'' Steven geeft ook aan dat de betaalstromen sinds de samenwerking veel inzichtelijker zijn in het Admin Panel. ''En dat komt allemaal doordat we in onze fysieke winkel gebruik zijn gaan maken van de in-store pinoplossing van Pay.''

 

MplusKASSA_kassa

 

Cameraland wilde klanten niet alleen soepele betalingen laten ervaren in de webshop, maar ook in de fysieke winkel. Hiervoor is de camerawinkel gebruik gaan maken van de MplusKASSA koppeling via Pay. MplusKASSA is een gebruiksvriendelijk en functioneel kassasysteem. Met de software filter je voorraad overzichten op datum, kun je uitgebreide inkooplijsten opstellen en heb je inzicht in de artikelhistorie. ''Waar wij ook erg blij mee zijn, is de functionaliteit waar collega’s bij het afrekenen alleen hoeven in te toetsen dat de klant gaat pinnen,'' vertelt Steven. ''Vervolgens wordt er automatisch betaalinformatie verstuurd naar de pinterminal van Pay. Wij hoeven hier geen handmatige handelingen voor uit te voeren, alles is volledig geautomatiseerd. Echt geweldig en onze klanten zijn blij dat een betaling verrichten zo vlot gaat!''

Bij MplusKASSA bouwen we elke dag verder aan de ontwikkeling van de meest innovatieve en gebruiksvriendelijke kassasoftware. Goede koppelingen met partners als Pay. zijn hierbij onmisbaar. We willen onze klanten een uitgebreide keuze bieden in koppelingen. Met de blik op de toekomst en onze QR bestel app zien we juist de potentie van een omnichannel partner als Pay. die zowel online als offline transacties kan verwerken.

Volledige focus op de klant(beleving)

De afgelopen jaren is het aantal webshops explosief toegenomen, waardoor veel ondernemers zich afvroegen of de fysieke winkel nog wel bestaansrecht heeft. Toch blijkt, zelfs na de coronapandemie, dat het niet verstandig is om als retailer volledig te focussen op online. Het gaat juist om de combinatie tussen online en offline. Deze zogenoemde 'bricks en clicks' blijken nog steeds het duurzaamste model voor retailers te vormen. ''Online oriënteren klanten zich en in de winkel komen ze de producten bekijken en ervaren,'' knikt Steven. ''Maar ook wij moesten ons tijdens de lockdown 'herdefiniëren'. De webshop draaide erg goed, maar we wilden het persoonlijke contact, waar we zo bekend om zijn, niet uit het oog verliezen.''

 

cameraland_image2

 

Om ook tijdens de lockdown klanten bij te staan, hebben verkopers in de fysieke winkel zich verplaatst naar online. ''Collega’s stortten zich volledig op online, ze begonnen te bellen en hielden zich bezig met de live chat als echte online consultants.'' Steven geeft aan dat Cameraland deze innovatieve mindset in de toekomst wil doortrekken: ''Het gaat bij Cameraland niet alleen om de verkoop van nieuwe en tweedehands apparatuur, maar ook wat wij klanten kunnen bieden op het gebied van lessen, cursussen en webinars. Wij willen op alle vlakken dé expert en hét aanspreekpunt zijn voor klanten. Daar werken we steeds meer naartoe.''

Transparant, laagdrempelig en vriendelijk. Dat is Pay. in onze ogen. Wij zijn bij Cameraland erg blij met Pay. als betaalpartner, ook omdat er niet zo zwaar wordt getrokken aan ‘het financiële stuk’. Hiermee bedoel ik te zeggen: Pay. medewerkers zijn geen mannen in grijze pakken. Het is een jong en dynamisch team dat snel schakelt en altijd voor ons klaarstaat.