Klantcase Bakkersonline: vooruitstrevende technologie wekt vertrouwen en zekerheid

Klantcase Bakkersonline: vooruitstrevende technologie wekt vertrouwen en zekerheid

Verse croissants, brood of patisserie kopen zonder in de rij te hoeven staan: met dank aan het Belgische Bakkersonline is dit de nieuwe realiteit voor de moderne en gedigitaliseerde consument.

Bakkersonline_logo-png

 

Bakkersonline is opgericht in 2012 en onderdeel van Localtomorrow NV. Het idee ontstond in zijn “studentenkot” en werd opgericht tijdens zijn studie handelswetenschappen aan de UGent: Maxim Sergeant startte zijn bedrijf Bakkersonline op. Met het baanbrekende concept is hij in 2015 uitgeroepen tot Gents studentondernemer van het jaar. Bakkersonline bleek zo succesvol dat, vanwege het alsmaar groeiende internationale karakter, de e-commerce onderneming nu ook bekendstaat onder de naam Bakeronline.

En daar is de groei van het vooruitstrevende Bakeronline niet bij gebleven. In 2018 bundelde Bakeronline haar krachten met Puratos, de internationale producent van halffabrikaten en grondstoffen voor de bakkerij-, patisserie- en chocolatiersector. Met deze samenwerking is Bakeronline al snel haar start-up fase voorbij gestreefd en getransformeerd in succesvolle scale-up. De samenwerking tussen de twee partijen heeft de toon gezet voor de digitale transformatie van bakkers, patissiers en chocolatiers. Met de tool kunnen zij zowel online als in-store vormgeven aan hun eigen business.

 

Een bijzondere propositie: e-commerce voor lokale bakkers

Door de snelle en toenemende digitalisering staan zowel B2B als B2C ondernemers aan het roer: ze hebben volledige controle over de manier waarop zij online zaken doen. En al helemaal in de tijd van COVID-19 betekent dit dat je als e-commerce ondernemer kansen ziet en pakt. Stilstaan betekent nu meer dan ooit achteruitgaan. Ook als lokale ondernemer moet je mee met de veranderingen als je je business succesvol en draaiende wil houden.

 

 

Mede door de ondernemersmentaliteit van Maxim zijn ondernemers in staat om snel te schakelen en kunnen ze, ondanks het coronavirus, strategisch inspelen op de online consumentbehoefte. Dit doet Maxim met behulp van een digitaal podium - een e-commerce tool op maat - waarmee lokale bakkers hun producten aan de ‘online man’ kunnen brengen. ‘‘Met Bakeronline wil ik lokale bakkers helpen hun zaak op maat te digitaliseren,’’ vertelt Maxim, CEO van Localtomorrow. ‘‘Het draait écht om de bakker en zijn productenaanbod, dat maakt de propositie van Bakeronline zo uniek.’’

 

Pay: van alle (betaal)markten thuis

Het bereik van Bakeronline is ongekend groot: intussen is de e-commerce speler actief op wereldschaal. Niet alleen in Europa maar ook op internationaal niveau maken lokale bakkers gebruik van Bakeronline. Hun business model slaat enorm aan omdat het de focus legt op gepersonaliseerde online webshops. Hierdoor kan de lokale bakker zijn producten verkopen op zijn webshop, volledig in eigen huisstijl.

Bij zo een online e-commerce tech-gigant als Bakeronline hoort een partner die de back-end betaalprocessen in goede banen leidt. ‘‘Aan de voorkant heb ik meer dan genoeg te doen,’’ lacht Maxim. ‘‘Het is dan ook ontzettend fijn als betalingen naadloos via een optimaal en goed werkend platform lopen. Ik had mij geen betere match kunnen voorstellen dan met Pay. als onze huidige Payment Service Provider én partner. Met onze vorige betaalpartner ging het namelijk vaak mis. Zowel het systeem als de technologie werkten niet optimaal en waren onstabiel. Hierdoor konden consumenten vaak niet online betalen en waren er problemen als het geld rechtstreeks moest worden overgemaakt naar onze klanten, de bakkers. De overstap naar Pay. is dan ook een wereld van verschil. Pay. is qua technologie erg vooruitstrevend. De transactiekosten liggen competitief in de markt en de communicatie is top! Als partner voel ik mij uniek en gehoord. PAY. denkt op een ondernemende manier mee hoe de business van Bakeronline nog beter kan worden. PAY. is echt van alle markten thuis!’’

De beste op de markt? Dat is Pay! Je onderneming aansluiten bij Pay. betekent dat je zowel de voordelen van een grote PSP als de voordelen van een kleine tech scale-up ondervindt. Pay. heeft een groot aanbod van de beste betaalmethoden en ze hebben de beste technologie om betalingen te faciliteren. Daarnaast is Pay. klein, maar heel fijn. Hiermee doel ik vooral op het persoonlijke contact: het management en het team van Pay. zijn erg jong, innovatief en agile. De voordelen bij Pay. zijn eindeloos.. en vanzelfsprekend, uiteraard!

e-commerce localtomorrowMet een gerust hart e-ondernemen

Op het gebied van e-commerce ligt de lat erg hoog, maar Bakeronline weet moeiteloos in te spelen op de wensen van haar klanten. ‘‘En met een Payment Service Provider als Pay, die erg out-of-the-box denkt, worden ideeën moeiteloos en razendsnel uitgevoerd. En dat helpt Bakeronline weer om alsmaar verder succes te boeken’’ zegt Maxim. Met het out-of-the-box-denken doelt Maxim op het Pay. Alliance partnership waar het beste van twee werelden wordt samengebracht. Voordelen van zo een partnership zijn onder andere het aanbieden van betaalopties zonder licentiekosten, minder debiteurenrisico en kostenbesparing op Risk & Compliance.

Als partner van Pay. is Bakeronline de merchant die haar diensten via het platform aan submerchants aanbiedt. Maxim: ‘‘Dit is echt een geweldige extra dienst die weinig Payment Service Providers aanbieden. Én een zorg minder. Als ik in een week 100 nieuwe bakkers wil aansluiten op het platform, dan hoef ik mij nergens zorgen over te maken. Pay. neemt het hele KYC onboardingproces uit handen: van de screening tot het compliant inrichten van de betaalstromen. Aan het einde van de dag krijg ik een mooi totaaloverzicht met de status van alle klanten in onboarding. Ontstaan er ergens onderweg toch complicaties? Bij Pay. is dat geen probleem, ik kan mijn account manager Joost zelfs in het weekend bellen. Er is altijd ruimte voor een gesprek en geen moeite is te veel. Pay. is echt top!’’

Pay. staat dicht bij haar partners en dat heb ik ook zelf ondervonden. Een aantal jaar geleden was er een grote lancering voor het betalen van online bestellingen via de Bancontact app. Ik wilde via Bakeronline deze optie ook aan consumenten aanbieden. Om dit short-term mogelijk te maken, is een van de Pay. collega’s nog vóór de drukke Kerstdagen naar het hoofdkantoor van Bancontact gereden om dit in orde te maken. Hierdoor kon Bakeronline ook via de Bancontact app betalingen verwerken. Dat is klantenservice ten top. Pay. gaat echt voor je door het vuur.

InternationaallocaltomorrowVerdere internationalisering, dat smaakt naar meer

Onder lokale ondernemers is Bakeronline in korte tijd uitgegroeid tot de meest gebruikte online e-commerce tool. Het bedrijf focuste zich aanvankelijk op bakkers, maar heeft intussen haar imperium verder uitgebreid met Slagersonline.be en (recentelijk) met Chocolatiersonline.

Naast een uitbreiding naar andere sectoren wil Bakeronline haar internationale groei naar een nog hoger niveau tillen. Deze verdere internationalisering komt helaas niet zonder slag of stoot, want: wat klanten wereldwijd qua online betaalbehoeften en betaalgemak gewend zijn, verschilt per land. ‘‘Met Pay. is ook dat geen zorg voor Bakeronline,’’ vertelt Maxim. ‘‘Pay. biedt een erg gevarieerd aanbod van betaalmethoden aan. Onze klanten in België maken het meest gebruik van Bancontact en Payconiq, en in Nederland van iDEAL. Daarnaast wordt in Frankrijk en in Spanje veelal gebruik gemaakt van Visa en Mastercard. Tot slot gebruiken onze Duitse klanten het liefst SOFORT Banking en Giropay. Pay. heeft echt voor iedere online en offline consumentenmarkt de meest populaire betaalmethoden klaarstaan.’’

Bakeronline heeft haar e-commerce tool kunnen introduceren in veel verschillende landen, maar daar stopt de internationale droom (nog) niet. Daarom wil Maxim aankomende periode meerdere landen toevoegen aan zijn platform, samen met Pay: ‘‘We zijn er klaar voor om de grootste e-commerce business te worden zodat je in élk dorp online kan bestellen. En dan niet alleen bij bakkers, maar ook bij alle andere lokale ondernemers. We gaan ervoor, met Pay. aan onze zijde!’’