Tijdens het checken van dossiers nemen we altijd even een kijkje op de website van onze Merchants. Vaak zien we dat niet alle websites aan de regels voldoen zoals opgesteld door bijvoorbeeld de ACM. Omdat het wellicht lastig is met de huidige wet- en regelgeving hebben we voor u op een rijtje gezet waaraan webwinkels allemaal moeten voldoen.
Identiteit van de ondernemer
Op uw website moet bepaalde informatie over het bedrijf achter uw webwinkel staan. Zo moet bijvoorbeeld de volgende informatie makkelijk vanaf elke pagina vindbaar zijn:
- De naam en het inschrijfnummer van uw onderneming als vermeld bij de Kamer van Koophandel (KvK);
- Het adres van waaruit u werkt;
- Uw contactgegevens: in ieder geval een e-mailadres en een andere mogelijkheid voor contact, bij voorkeur een telefoonnummer;
- Uw BTW-nummer.
Algemene voorwaarden
Deze dienen duidelijk aanwezig te zijn op uw pagina en dienen ook de identiteit van uw onderneming te bevatten. De algemene voorwaarden dienen in alle talen waarin u communiceert met uw klanten aanwezig te zijn. Heeft u geen algemene voorwaarden, dan kunt u een standaard voorbeeld (Nederlands) gebruiken, welke u zelf kunt aanpassen.
Leveringscondities
Bij de verkoop van producten en diensten op internet geldt in de meeste gevallen een bedenktijd van 14 dagen. U dient uw klanten hierover te informeren. Ook dienen de regels rondom levering en betalingen duidelijk gecommuniceerd te worden. Denk hierbij aan:
- De levertermijn;
- Eventuele beperkingen voor levering;
- De manier waarop u gaat leveren;
- Welke betalingsmogelijkheden u biedt;
- De terugbetaaltermijn waarop u een betaling terugbetaalt, maximaal 14 dagen
Productinformatie
Daarnaast dient u verplichte informatie te geven over de producten en/of diensten die u aanbiedt op de website:
- De voornaamste kenmerken van het product of de dienst: zoals afmetingen, de duur van de overeenkomst, technische gegevens, typenummer, maar ook risico's en producteigenschappen;
- De totaalprijs: Inclusief BTW, verzendkosten en eventueel andere kosten.
Bestelproces
Het gehele bestelproces moet duidelijk zijn voor uw klanten. De klant moet de mogelijkheid hebben om eventuele invoerfouten te herstellen. Ook is het belangrijk dat u, voordat uw klant zijn bestelling plaatst, duidelijk vermeldt dat uw klant een betalingsverplichting aangaat.
Op het goede spoor
Wij hopen u hiermee een zet in de goede richting te geven. Mocht u op bepaalde punten niet voldoen, dan handelt u mogelijk in strijd met de wet. Controleer uw website daarom goed. Deze informatie en overige informatie over de vereisten zijn te vinden op de website van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).