27 maart 2018

De opkomst van de QR-betaling

De opkomst van de QR-betaling

Al sinds 2014 biedt Pay.nl een QR-code op haar iDEAL betaalscherm aan, welke door iedere reguliere QR app te scannen is. De bezoeker werd na het scannen met de mobiele telefoon doorgestuurd naar de APP van de bank, waarna de betaling kon worden uitgevoerd. Deze innovatieve oplossing werd door ongeveer 1% van de betalers gebruikt. Deze functionaliteit ervaren gebruikers als gemakkelijk, want voor de meeste betalingen is vanuit de bankierenapp geen autorisatietool zoals een random reader of e-dentifier nodig.

Currence, de merkeigenaar van iDEAL, biedt met een aparte iDEAL app voor Apple en Android sinds medio 2016 een soortgelijke oplossing aan. Met deze app kan een iDEAL-betaling op een mobiele telefoon worden opgestart door een iDEAL QR-code te scannen. De daadwerkelijk iDEAL-betaling wordt vervolgens via de mobiel bankieren app van de bank van de consument afgehandeld.

De meeste consumentenbanken zullen komend jaar deze iDEAL QR scan functionaliteit inbouwen in hun mobiel bankieren app. Knab heeft dit inmiddels al succesvol geïmplementeerd en Rabobank heeft op 22 maart als eerste grootbank deze functionaliteit toegevoegd.

Daarnaast bouwen steeds meer banken ook een eigen QR-scanner in hun mobiel bankieren app, waarmee reguliere QR-codes direct gescand kunnen worden. Daarmee kan voor desktopbetalingen in veel gevallen het inlogapparaatje van de bank worden vervangen door de bankapp. Enkel bij grotere bedragen of onbekende rekeningen wordt soms alsnog om een autorisatiecode uit het inlogapparaatje gevraagd.


Tijd voor eenheid

De bankierenapp wordt door de consument als meest betrouwbaar ervaren. Deze bankierenapps hebben een hoge klantadaptatie en zijn in de meeste gevallen reeds geïnstalleerd, waardoor de noodzaak van een losse iDEAL-QR app in de toekomst overbodig is.

Daarom onderschrijft Pay.nl de visie dat in de toekomst QR-betalingen voor een groot deel vanuit de bankierenapps worden uitgevoerd.

 

Het beste van drie partijen

Bij de huidige manier van werken treden de volgende beperkingen op:

  • Via de Pay.nl werkwijze kan de betaling worden gescand door elke QR-scanner, maar niet door de iDEAL APP of door de APP van de bank.

  • Via de iDEAL APP kan de code van Pay.nl niet gescand worden of de code welke door de bank zelf wordt gegenereerd.

  • De code van bepaalde banken kan niet worden gescand door de iDEAL APP of een standaard QR scan app

In de nieuwe opzet

De Pay.nl QR-code verdwijnt naar de achtergrond. Maar is nog bruikbaar totdat alle banken de QR oplossing in hun bankierenapp hebben geïmplementeerd.

Indien de code wordt gescand met de iDEAL-app, dan wordt de transactie ingeladen en doorgezet naar de desbetreffende bankierenapp. Wordt de code direct gescand door de bankierenapp en werkt de bank al op de nieuwe werkwijze (Rabobank en Knab), dan wordt de transactie direct ingeladen en betaald.

 

De bankkeuze in de shop?

Veel partijen maken de bankkeuze al in de shop. Hierbij wordt de gebruiker direct doorgezet naar de bank. De iDEAL QR code is echter enkel zichtbaar in het algemene iDEAL-bankselectiescherm. Dit biedt ook ABN amro gebruikers de mogelijkheid om via hun APP te betalen (deze banken hebben namelijk op moment van schrijven nog geen eigen QR oplossing).

Het Pay.nl iDEAL betaalscherm is geoptimaliseerd voor een zo hoog mogelijke conversie. Het heeft de look and feel van het bekende merk iDEAL.

ideal QR

 

Welke banken bieden QR oplossingen voor iDEAL?

hallo