Voor het uitvoeren van herhaalde betalingen, denkt men vaak gelijk aan de betaalmethode incasso.
Deze optie biedt inderdaad een eenvoudige oplossing voor terugkerende transacties en verloopt rechtstreeks via de bankrekening van uw klanten, maar is niet zonder risico’s. Daarom nemen wij deze betaaloptie onder de loep en komen alle voor- en nadelen aan bod, zodat u weloverwogen een keuze kunt maken.
Wat is incasso precies?
Incasso is een betaalmogelijkheid waarbij bedragen automatisch van de bankrekening van de consument worden afgeschreven. Dit kan zowel op doorlopende als eenmalige basis. Vooral bij het herhaaldelijk afnemen van bepaalde producten of diensten is incasso een populair betaalmiddel. De transactie is direct zichtbaar op het rekeningafschrift van de consument en het bedrag is direct afgeschreven.
De voordelen op een rij
- Lage transactiekosten
- Het werkt heel eenvoudig, zowel voor deconsument als voor u als merchant
- U bepaalt zelf het moment waarop geïncasseerd wordt, dus u bent niet meer afhankelijk van actie van uw klant.
- Zowel geschikt voor zakelijke als particuliere klanten
- Bij doorlopende betalingen vaak een langere klantrelatie, vanwege het gemak.
Zijn er nadelen?
Ieder voordeel kent een nadeel, wordt weleens gezegd. Dit is ook bij incasso het geval. Want de consument heeft het recht om iedere transactie die via deze betaalwijze wordt verwerkt via zijn bank terug te roepen door:
- Een stornoboeking (of terugboeking). Dit kan tot 56 kalenderdagen na de transactie. De consument kan een transactie altijd storneren, met of zonder aanwezigheid van een schriftelijke handtekening.
- Een zogeheten Melding Onterechte Incasso. Oftewel: MOI. Dit kan tot 13 maanden na de transactie. Een dergelijke melding kan alleen gegrond verklaard worden als er geen schriftelijke handtekening van de klant (/rekeninghouder) aanwezig is.
Incasso van het start- tot eindpunt
Bent u aan het overwegen incasso toe te voegen aan uw betaalopties? Dan wilt u natuurlijk wel weten hoe een transactie met dit betaalmiddel precies werkt. Daarom nemen wij u stap voor stap mee in het proces wat de consument doorloopt, op het moment dat hij kiest voor betalen via (automatische of eenmalige) incasso.
Onderstaande 4 stappen vormen samen de eerste etappe van het incasso betaalproces. In de meeste gevallen wijzigt er na deze stappen niets, maar de mogelijkheid op een volgend scenario blijft gedurende 13 maanden na transactie aanwezig.
- Er wordt een koop gesloten tussen u de consument. U heeft hierbij aangegeven dat de betaling via incasso verloopt. De consument is hiermee akkoord gegaan en is op de hoogte van het bedrag en de eventuele termijn(en).
- Op de aangegeven datum zet Pay.nl de transactie voor u in gang. Het afgesproken bedrag wordt geïncasseerd van de rekening van de consument (particulier of zakelijk).
- U kunt het product of de dienst leveren en het geïncasseerde bedrag is veilig bij Stichting Pay.
- In de statistieken in het Admin Panel kunt u de status van de betaling bekijken. Zo weet u exact op welke datum de betaling is voldaan.
Na deze 4 stappen is de transactie succesvol. Iedere incassotransactie verloopt via bovenstaand proces. De geïncasseerde tegoeden ‘zweven’ nu bij Stichting Pay. In de meeste gevallen worden de tegoeden vanaf de stichting naar uw rekening overgeboekt, maar soms ziet het volgende scenario er anders uit. Bijvoorbeeld wanneer er een stornoboeking plaatsvindt of een MOI.Alles over incasso weten?
Alle voor- en nadelen van incasso en wat er precies gebeurt bij een stornoboeking of MOI, hebben wij voor u op papoer gezet. Heeft u al een account bij Pay.nl? Dan kunt u dit document ten allen tijden raadplegen.
Heeft u zich nog niet geregistreerd? Regel dit alsnog binnen 2 minuten! Lees alles over waar u als ondernemer op moet letten bij het gebruik van incasso.