Volledig voldoen aan de wensen van de consument betekent de beste prijs, kwaliteit, service én shopping experience aanbieden. Hoe doe je dat? Door je als retailer te richten op de behoeften van jouw klanten en door zowel jouw webshop als fysieke winkel naadloos met elkaar te verbinden. En daar helpt de krachtige e-commerce oplossing Factif ShopMaster omnichannel retailers mee.
Factif is opgericht in 2006 door Pieter van Andel en Eddie Smeink. "We zijn begonnen als internetmarketing bureau dat zich bezighield met ‘het bouwen’ van websites en we adviseerden onze klanten over hun online (marketing)strategie," vertelt Eddie. "Nu richten wij ons op omnichannel retailers in de fashionbranche met onze e-commerce oplossing Factif ShopMaster. Wij zijn er om de omnichannel verkoopstrategie van retailers naar een nóg hoger niveau te tillen!"
De klantvraag- en behoefte als fundament
Factif onderscheidt zich door innovatieve oplossingen te leveren die een gefundeerde basis vormen voor omnichannel retailers. "Maar deze oplossingen zijn op verzoek ook eenvoudig uit te breiden of aan te passen," vult Eddie aan. Naast het aanbieden van ShopMaster, biedt Factif ook ondersteuning in de vorm van consultancy. Pieter: "We zijn begonnen met Factif vanuit een ‘missende’ klantbehoefte. Onze klanten worden op een zo breed mogelijk vlak voorzien van zaken waar vraag naar is. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat data één-op-één in de webshop van onze klanten terechtkomt en dat deze op de juiste manier elektronisch wordt ingelezen zodat items die online staan snel verkocht kunnen worden."
Ook houdt Factif zich bezig met het retourproces van haar klanten. Hierdoor neemt de verwerking van retouren zo min mogelijk tijd in beslag. "Met onze software kan dit door één persoon worden afgehandeld. En in samenwerking met onze betaalpartner Pay. en hun restitutiesysteem, wordt het geldt automatisch teruggestort," vertelt Pieter enthousiast. Hierdoor verloopt het retourproces automatisch en hoeft de winkelier alleen de barcode te scannen nadat hij het item heeft geïnspecteerd op eventuele beschadigingen. Pieter: "Onze klanten hebben behoefte aan dit soort features. Hiermee kunnen zij winst maken in de concurrerende retailmarkt. En dat kan dankzij onze mooie samenwerking met Pay. waar de klantvraag- en behoefte ook een heel belangrijk fundament van de dienstverlening vormt."
Innovaties versterken de concurrentiepositie
De fashionbranche staat bekend als een markt die onderhevig is aan veel concurrentie. Het kan intimiderend zijn, maar geen enkel bedrijf kan gedijen zonder concurrentie. Wil je je concurrentiepositie verbeteren? Dan is inzicht krijgen in wat de behoeften en wensen van jouw potentiële klanten zijn niet alleen een manier om hier voordeel uit te halen. Eddie vult aan: "Vergeet vooral niet te innoveren met betaaldiensten in jouw webshop. Dat is ook een mooie manier om ver op de concurrentie vooruit te lopen. Daarvoor moet je alleen wel aangesloten zijn bij een Payment Service Provider die deze mindset snapt."
Pieter en Eddie vertellen dat zij in het verleden hun e-commerce oplossing ShopMaster aan diverse Payment Service Providers hebben gekoppeld. Daarvoor werd er veel met losse koppelingen voor betaalmethoden gewerkt. Pieter: "Het werkte niet. Zo wilden we ook Alipay aanbieden aan onze klanten. Helaas werd deze betaalmethode niet ondersteund door onze vorige PSP, maar wél door Pay. En zo zijn we met deze mooie partij in contact gekomen. Pay. is echt voorloper op het gebied van innovatie. Voor Factif is dat erg belangrijk: innovatie is waar we concurrentievoordeel uithalen en dat geldt ook voor onze klanten."