Partners en klanten vertellen over hun Pay.nl ervaringen - Pay.

Dorst: snellere, makkelijkere en betere horeca-beleving - Pay.

Geschreven door PAY. | Aug 24, 2022 2:34:14 PM

Dorst is een online bestel- en betaalsysteem voor horecaondernemers. Het biedt zowel ondernemers als bezoekers een snellere, makkelijkere en betere horecabeleving, met korter wachten voor bezoekers en 15%-42% meer omzet voor ondernemers. Pay. regelt al sinds de oprichting de betalingen van Dorst. Inmiddels is het bedrijf de grootste speler op de Belgische markt en telt het 1.500 klanten, waaronder grote namen als Pizza Hut en WasBar. Wij spreken Maxim Sergeant, oprichter van Dorst (ook van Bakkersonline en Slagersonline) over het verhaal achter zijn succesvolle bedrijf.

 

Wat is Dorst?

Dorst is een online bestel- en betaalsysteem voor horecaondernemers. Consumenten scannen ter plekke met hun smartphone een QR-code. Vervolgens krijgen ze de digitale en dynamische menukaart te zien. De QR-code toont de items die op dat moment op het menu staan en op voorraad zijn.

En Dorst gaat verder, want hiernaast biedt het platform cross- en upselling mogelijkheden. “Als je bijvoorbeeld een biertje bestelt, vraagt Dorst automatisch of je er ook een borrelplank bij wil. Bestel je bijvoorbeeld mosseltjes, dan koppelt Dorst daar automatisch het juiste bier of de beste wijn aan. Een digitale ober en sommelier dus,” zegt Maxim.

 

Van pilot tot succesverhaal

Maxim was ten tijde van de oprichting van Dorst via Bakkersonline en Slagersonline al een partner van Pay. Met Bakkersonline en Slagersonline plaatsen klanten online een bestelling die ze later bij hun favoriete bakker of slager gaan ophalen. Zo hoeven ze niet in de rij te staan. Pay. regelt voor beide ondernemingen nog steeds de betalingen.

“Ik constateerde dat het concept van Bakkersonline en Slagersonline eigenlijk ook kan worden toegepast op horeca.” Maar vooraleer het product groots te lanceren, besloot Maxim door zijn nieuwste bedrijfsidee te valideren met een pilot. “Ik voelde dat veel ondernemers nog niet klaar waren voor digitalisering. En ik wilde niet te vroeg de markt in gaan.”

In 2016 vond toen de eerste pilot plaats: ‘Winterdorst’. “Dat was op de Gentse en Oostendse Winterfeesten in België. Ik hou enorm van de Winterfeesten, maar ik moest altijd een half uur wachten op mijn biertje met mijn jenevertje. Ja, dat is niet efficiënt,” zegt Maxim. De bezoekers van de Winterfeesten konden met Dorst aan de bar hun biertje of een jenever online bestellen en betalen met Bancontact en Payconiq. Op die manier wachten klanten veel minder lang. In 2018 organiseerde Dorst vervolgens met groot succes een pilot in het theater, waar bezoekers via Dorst tot wel 40% meer bestelden.

In 2018 vond de derde pilot plaats: ‘Zomerdorst’ in een grote zomerbar in de buurt van Brugge. “Voor mij was het uiteindelijk een groot sociaal experiment om te kijken hoe de eindconsument op grote schaal omging met online bestellen en betalen van drankjes op het terras. Dat was erg positief. Meer dan 91% van de bezoekers maakte gebruik van Zomerdorst.”

Maxim zag dankzij de succesvolle pilots dat het product en de diensten van Dorst steeds meer aansluiting vinden: horeca-ondernemers zijn er klaar voor. Dus valt in 2019 het definitieve besluit om Dorst op te richten. Vanaf dat moment gaat het hard. In 2020 wordt Dorst officieel een bedrijf, met een eigen technologie en team met programmeurs, verkopers en marketeers. Een paar maanden later is Dorst marktleider in België. Anno 2022 rekent Dorst alle grote zaken in België tot haar klanten. Momenteel versterken ze hun positie met een overname van de nummer twee en drie in de markt.

 

Dorst zorgt voor 15% tot 42% meer omzet

“Voor de horeca-ondernemer is het aantal plaatsen schaars, en de tijd die hij open kan per dag ook,” zegt Maxim. “Vanuit dit oogpunt zetten we bij Dorst in op rotatieverhoging: per uur meer bestellingen op hetzelfde tafeltje.” Gepaard met minder kosten is dat voor de horeca-ondernemer een win-win.

• Minder (lopen voor) horecapersoneel
• Rotatieverhoging (per uur meer bestellingen aan dezelfde tafel)
• Efficiëntie-verhoging
• Klanten bestellen tussen de +15% en 42% meer
• Meer omzet, minder kosten

 

Slimme commerciële algoritmes geven Dorst de voorsprong

Bij Dorst bestel en betaal je via een QR-code in een minimaal aantal klikken een drankje of eten. Dit is zelfs het minste aantal klikken op de markt. “Bij ons hoeft een gast geen account aan te maken. En we denken na over hoe de horeca-ondernemer meer kan verkopen. Door slimme upselling en cross-selling:. je biertje koppelen aan een borrelplank, je mosseltjes koppelen aan een passende fles wijn. Er zit naast eenvoud en minste aantal klikken ook nog commerciële logica in ons product,” aldus Maxim. “Zo onderscheidt Dorst zich van de concurrenten.”

 

 

Pay. en Dorst: super snel duizenden horeca-ondernemingen onboarden

De samenwerking tussen Pay. en Dorst gaat via Bakkersonline en Slagersonlineal jaren terug. Hierdoor was de integratie met Dorst dankzij Pay.’s SDK een fluitje van een cent. Maar waarom koos Maxim al in 2016 voor Pay? Hij zegt hierover het volgende: “Pay. biedt de meeste mogelijkheden wat betreft het verwerken van betalingen en de verzorging dat de betaling rechtstreeks naar de ondernemer gaat, en niet eerst bij mij moet stoppen.”

“Bovendien helpt het altijd stabiele en veilige Pay. platform bij het innen van transactiekosten, die altijd mooi marktconform zijn,” zegt Maxim. “Dat doe ik makkelijk via het Pay. saldo. Ik schiet een factuur in en dat gaat direct van de rekening van mijn klant. Verder heb ik dankzij Pay. ook Payconiq kunnen integreren. Vroeger koppelde ik rechtstreeks met Payconiq, en nu alleen nog maar met Pay. Dat is veel eenvoudiger.”

Maxim: “Er is tussen ons ook een fantastische klik. Het voelt als een familiebedrijf aan. Het is een heel menselijk bedrijf. Ik heb een schitterende samenwerking met mijn contactpersoon Joost Janssens, en als het nodig is ook met Olaf Kok. Zelfs als Joost op vakantie is en met zijn gezin op de camping zit, antwoordt hij op WhatsApp. Of Olaf rijdt last-minute speciaal vanuit Enschede naar Brussel om contracten met Bancontact te tekenen zodat we op tijd live kunnen gaan. Het is een hele mooie, hechte samenwerking, geen typische klant-leverancier relatie. Het is echt een partnership waar je samen groei verwezenlijkt. En als er een probleem is, al is het zondagavond of zaterdagnacht, ik kan altijd ergens terecht.En dat heb je niet bij veel concurrenten van Pay.”

Joost Janssens, Alliance Manager bij Pay, kijkt met gepaste trots naar de samenwerking tussen Dorst en Pay. “Maxim en ik ‘go way back’. We zijn elkaar ooit tegengekomen op de e-commerce beurs in Kortrijk. Daar hadden we een oriënterend gesprek. En nu, jaren later, is ons toen korte contactmoment uitgegroeid tot een volwaardig partnership. De basis van onze samenwerking is vertrouwen, elkaar ‘half staan’ en het over en weer gunnen van succes.”

Voor Pay. is de samenwerking met Dorst bovendien ook de ideale kans om nieuwe, innovatieve features te ontwikkelen die direct kunnen worden getest en toegepast in de praktijk. Joost: “Samenwerkingen als deze zorgen voor groei en verbetering van ons eigen platform. En hierdoor verbetert onze propositie.”

 

Pay. innoveert en loopt op technologisch vlak voor

Maxim denkt dat het aandeel cash betalingen tegen 2035 onder de 5% zit. “Misschien zal het zelfs 2030 zijn. Alles wordt digitaal. En Pay. gaat daar natuurlijk in mee. Vanaf het moment dat er nieuwe betaalmethoden beschikbaar zijn, voegt Pay. deze direct doe. Telkens de nieuwste innovaties die ervoor zorgen dat ik en mijn klanten daar gebruik van kunnen maken,” vult hij aan.