Mason Garments is een high-end sneakerlabel dat in 2012 is opgericht door Rendi Aditia. Van jongs af aan droomde Rendi ervan om eigen kleding en schoenen te ontwerpen die zijn eigen stijl en persoonlijke interesses weerspiegelde.
"Voordat Mason Garment werd opgericht, werkten Rendi, medeontwerper en Head of Production Mitchell Hulsthoff en ik in een sneakerzaak. Rendi had echter eigen ideeën over sneakers, maar kon niet vinden wat hij zocht. Dus heeft hij zelf een sneaker ontworpen die aan zijn eisen voldeed. In 2012 start hij met het bedrijf en heeft hij zijn eerste sample in handen, geproduceerd in China. Dit beviel hem, maar nadat hij geld over had gemaakt voor de productie van zijn allereerste serie sneakers is er niks meer vernomen van de fabrikant. Tegenslag, maar het sterkte hem om verder te gaan en zo is hij in Italië terecht gekomen. Het modeland bij uitstek," zegt El Hammouti. Leergeld, zo noemt de Managing Director deze episode in het bedrijfsverhaal.
Het woord over zijn exclusieve sneakermodellen verspreidde zich als een lopend vuurtje. Al snel werden sterren als Chris Brown, Karim Benzema en Jandino Asporaat gespot met sneakers van Mason Garments. En zo was Rendi’s droom verwezenlijkt: binnen no time had hij de sneaker top bereikt.
Authentiek en dicht bij het hart
Mason Garments valt op in het Nederlandse sneakerlandschap. Het concept ‘made in Italy, designed in Amsterdam’ doet geen andere concurrent ze na. Maar ook achter de schermen is er veel wat Mason Garments onderscheidt van andere merken. "Het is de manier waarop wij business doen, met name ons business model en de achterliggende strategie," legt Managing Director Soufyan el Hammouti uit. "Rendi is als oprichter de volledige eigenaar van Mason Garments. Wij hoeven dus geen verantwoording af te leggen aan bijvoorbeeld investeerders en staan dicht bij het product. Ook proberen wij zo veel mogelijk in house te doen en waar mogelijk zelf kennis te verwerven in plaats van uit te besteden. Dit kost op korte termijn soms wat extra tijd, geld en moeite maar loont zich op lange termijn altijd uit."
Met ‘dicht bij het product staan’ doelt Soufyan onder andere op de designs van de sneakers. De schoenen worden door Rendi zelf ontworpen. "Om maar even een mooi voorbeeld te geven," zegt Soufyan. "De nieuwe collectie die wij gaan lanceren voor zomer 2021 heet Memory Lane en kijkt terug op Rendi’s jeugd en wat hem inspireerde toen hij klein was, namelijk de skating en BMX cultuur in de jaren 90 in Amerika. Het is een collectie die dicht bij zijn hart staat. Rendi geeft in de ontwerpen eigenlijk een stukje van zichzelf weg en probeert anderen altijd te inspireren om hun eigen pad naar succes te bewandelen, met onze schoenen natuurlijk."
Vertrouwen in Pay.
De webshop is de grootste omzetbron voor Mason Garments. Daarom investeert het schoenenlabel veel in online branding, sales en marketing. De klantenkring bestaat uit 18 tot 35 jarige tech savvies die 24/7 op social media zijn te vinden. In de webshop wil Mason Garments deze groep daarom zo snel, seamless en smooth mogelijk bedienen. Soufyan: ‘‘Dat is ook de reden waarom wij onze betalingen laten faciliteren door Pay. De systemen werken stabiel en de managementrapportages zijn inzichtelijk. Daarnaast zijn er genoeg betaalmethoden die we kunnen aan- en uitvinken. Voor ons fijn en voor onze klanten extra gemakkelijk."