Van 25 naar 200.000 bestellingen - dat is het succes dat Fitwinkel heet. Fitwinkel staat al 20 jaar bekend om hun krachtige aanpak in de verkoop van fitness producten en sport- en spelartikelen. En om aan de top te blijven, moet je je als bedrijf continu blijven aanpassen. Daarom besloot Fitwinkel om samen met Pay. hun online betalingsproces te verbeteren. Het resultaat? Een verbeterd betaalproces én lagere kosten. Tegelijkertijd heeft Fitwinkel dankzij de overstap naar Pay. ook nog kunnen inspelen op de veranderende betalingsvoorkeuren van hun klanten. Benieuwd naar het verhaal? In deze klantcase delen we hoe Fitwinkel en Pay. zorgen voor lagere kosten en meer efficiëntie.
Fitwinkel in het kort.
• Actief sinds: 2001
• Aantal medewerkers: 70
• Omzet per jaar: 22,5 miljoen, Nederland +-80% en België +-20%
• E-commerce platform: Logic4
• Klant bij Pay. sinds: december 2022
• Overgestapt van: MultiSafePay
Van 25 bestellingen per week tot 200.000 per jaar.
Fitwinkel, onderdeel van Sporttrader, is al meer dan 20 jaar een vertrouwde naam in de wereld van sport- en fitnessartikelen. Het bedrijf werkt samen met meer dan 70 medewerkers en heeft als doel om een fittere, vitalere en gezondere levensstijl te realiseren voor zowel consumenten als bedrijven. Dit doen ze online, maar ook in 6 fysieke franchise Fitwinkels verspreid door heel Nederland. Wat begon in 2001 als de verkoop van braces vanuit een garage, is uitgegroeid tot een bedrijf dat jaarlijks meer dan 200.000 orders verstuurt door heel Europa.
Inmiddels is het assortiment van Fitwinkel uitgebreid tot meer dan 200 categorieën, waaronder fitnessapparatuur, voeding, sportkleding en buitensportartikelen. Het bedrijf is ook eigenaar van merken zoals VirtuFit, Flow Fitness en Empose. Fitwinkel heeft een eigen productontwikkelingsteam dat zich bezighoudt met het selecteren, ontwerpen, testen en verbeteren van bestaande en nieuwe producten. Daarnaast hebben ze ook een eigen fotostudio om de producten goed in beeld te brengen voor alle verkoopkanalen.
De uitdaging: kosten verlagen, betaalmethoden moderniseren en uitbreiden.
Fitwinkel streeft continu naar efficiëntie en groei. Zodoende kwam het bedrijf in 2022 voor een uitdaging te staan: hoe konden ze de verwerkingskosten van betalingen verlagen? Tegelijkertijd zag Fitwinkel de noodzaak om de beschikbare betaalmethoden te moderniseren voor het verhogen van de klanttevredenheid. Een betaalpartner vinden die financieel aantrekkelijk was en in de betaalbehoeften van klanten voorzien was dus noodzakelijk.
Hiernaast ervaarde Fitwinkel dat het betaalproces bij sommige betaalmethoden, zoals in3, niet vlekkeloos verliep. Sommige stappen in het aankoopproces moesten nog handmatig worden uitgevoerd. Dit is foutgevoelig en leidde tot vertraging bij bijvoorbeeld het verwerken van terugbetalingen.
De oplossing: betere prijsafspraken, breed scala aan betaalmethoden en automatische terugbetalingen.
Na het evalueren van verschillende payment service providers heeft Fitwinkel gekozen voor Pay. als de geschiktste partner voor het oplossen van Fitwinkel’s uitdagingen. Dankzij aantrekkelijke tarieven, het breedste aanbod aan (achteraf/gespreid)betaalmethoden en automatische (terug)betalingen, was Pay. de ideale keuze.