Klantcase Fitwinkel: betere betaalervaring met lagere kosten en meer efficiëntie

Klantcase Fitwinkel: betere betaalervaring met lagere kosten en meer efficiëntie

Van 25 naar 200.000 bestellingen - dat is het succes dat Fitwinkel heet. Fitwinkel staat al 20 jaar bekend om hun krachtige aanpak in de verkoop van fitness producten en sport- en spelartikelen. En om aan de top te blijven, moet je je als bedrijf continu blijven aanpassen. Daarom besloot Fitwinkel om samen met Pay. hun online betalingsproces te verbeteren. Het resultaat? Een verbeterd betaalproces én lagere kosten. Tegelijkertijd heeft Fitwinkel dankzij de overstap naar Pay. ook nog kunnen inspelen op de veranderende betalingsvoorkeuren van hun klanten. Benieuwd naar het verhaal? In deze klantcase delen we hoe Fitwinkel en Pay. zorgen voor lagere kosten en meer efficiëntie.

 

Fitwinkel in het kort.

• Actief sinds: 2001
• Aantal medewerkers: 70
• Omzet per jaar: 22,5 miljoen, Nederland +-80% en België +-20%
• E-commerce platform: Logic4
• Klant bij Pay. sinds: december 2022
• Overgestapt van: MultiSafePay

 

Logo-Fitwinkel

Van 25 bestellingen per week tot 200.000 per jaar.

Fitwinkel, onderdeel van Sporttrader, is al meer dan 20 jaar een vertrouwde naam in de wereld van sport- en fitnessartikelen. Het bedrijf werkt samen met meer dan 70 medewerkers en heeft als doel om een fittere, vitalere en gezondere levensstijl te realiseren voor zowel consumenten als bedrijven. Dit doen ze online, maar ook in 6 fysieke franchise Fitwinkels verspreid door heel Nederland. Wat begon in 2001 als de verkoop van braces vanuit een garage, is uitgegroeid tot een bedrijf dat jaarlijks meer dan 200.000 orders verstuurt door heel Europa.

Inmiddels is het assortiment van Fitwinkel uitgebreid tot meer dan 200 categorieën, waaronder fitnessapparatuur, voeding, sportkleding en buitensportartikelen. Het bedrijf is ook eigenaar van merken zoals VirtuFit, Flow Fitness en Empose. Fitwinkel heeft een eigen productontwikkelingsteam dat zich bezighoudt met het selecteren, ontwerpen, testen en verbeteren van bestaande en nieuwe producten. Daarnaast hebben ze ook een eigen fotostudio om de producten goed in beeld te brengen voor alle verkoopkanalen.

 

De uitdaging: kosten verlagen, betaalmethoden moderniseren en uitbreiden.

Fitwinkel streeft continu naar efficiëntie en groei. Zodoende kwam het bedrijf in 2022 voor een uitdaging te staan: hoe konden ze de verwerkingskosten van betalingen verlagen? Tegelijkertijd zag Fitwinkel de noodzaak om de beschikbare betaalmethoden te moderniseren voor het verhogen van de klanttevredenheid. Een betaalpartner vinden die financieel aantrekkelijk was en in de betaalbehoeften van klanten voorzien was dus noodzakelijk.

Hiernaast ervaarde Fitwinkel dat het betaalproces bij sommige betaalmethoden, zoals in3, niet vlekkeloos verliep. Sommige stappen in het aankoopproces moesten nog handmatig worden uitgevoerd. Dit is foutgevoelig en leidde tot vertraging bij bijvoorbeeld het verwerken van terugbetalingen

 

jongen_trampoline

De oplossing: betere prijsafspraken, breed scala aan betaalmethoden en automatische terugbetalingen.

Na het evalueren van verschillende payment service providers heeft Fitwinkel gekozen voor Pay. als de geschiktste partner voor het oplossen van Fitwinkel’s uitdagingen. Dankzij aantrekkelijke tarieven, het breedste aanbod aan (achteraf/gespreid)betaalmethoden en automatische (terug)betalingen, was Pay. de ideale keuze.

We zijn overgestapt naar Pay. vanwege het brede scala aan betaalmethoden die we dankzij Pay. kunnen koppelen aan onze webshop. Met meer betaalopties vergroten we het gemak dat onze klanten ervaren, en bieden we hen een optimale shopervaring. Daarnaast hebben we gemerkt dat Pay. ons ook een betere prijs biedt in vergelijking met andere Payment Service Providers. Dit heeft ons geholpen om de kosten te verlagen.

De integratie met in3 en andere achteraf/gespreid betaalmethoden, waarin Pay. gespecialiseerd is, speelde ook een rol bij de keuze voor Pay. “De integratie van in3 via Pay. stelt ons in staat om onze klanten een naadloze, alles-in-één betaalervaring te bieden. Zo is het voor onze klanten nu makkelijker om betalingen te doen en terugbetalingen te ontvangen. Bovendien hebben we gemerkt dat het betalingsproces dankzij Pay.’s automatisering nu veel sneller verloopt”, zegt Britt hierover. 

 

Internationale groei kan worden versneld.

Met het aanbieden van zoveel mogelijk lokale en internationale betaalmethoden kan Fitwinkel sneller internationaal groeien. Britt vertelt: “We voldoen met het brede aanbod betaalmethoden nu nog beter aan de winkel- en betaalbehoeften van onze internationale klanten. Met Pay.’s internationale expertise versnellen we de groei in andere Europese markten.”

 

victor-freitas-hOuJYX2K5DA-unsplash_LR

 

De voordelen van Pay. voor Fitwinkel.

  • Lagere kosten. Pay. biedt aantrekkelijkere tarieven en schaalvoordelen vergeleken met andere PSP’s.
  • Breed scala aan betaalmethoden. Hierdoor kunnen klanten hun gewenste betaalmethode kiezen en wordt het voor hen gemakkelijker gemaakt om aankopen te doen.
  • Expertise in BNPL en andere alternatieve betaalmethoden. Pay. is gespecialiseerd in het aanbieden van betaalmethoden als in3, Riverty en Klarna.
  • Snellere (terug)betalingen. Fitwinkel merkt dat het betalingsproces nu sneller verloopt dan toen ze gebruikmaakten van een andere PSP. Dit heeft bijgedragen aan de positieve ervaring van de klanten van Fitwinkel. Ook de nauwe samenwerking tussen Logic4 (het ERP pakket van Fitwinkel) en Pay. zorgt voor snellere innovatie en minder bugs met (terug)betalingen.
  • Internationale groei. Met een breed aanbod in lokale en internationale betaalmethoden bedient Fitwinkel de behoeften van internationale klanten.

 

Samen op naar de toekomst.

Fitwinkel ziet Pay. als een onmisbare partner in het bereiken van haar doelen. "Pay. speelt een belangrijke rol in onze langetermijnplannen", aldus Britt. "Door ons in staat te stellen de innovatiefste betaalmethoden aan te bieden, bieden wij weer de beste dienstverlening aan onze klanten.” Zo verhoogt Fitwinkel de klanttevredenheid. Hiernaast heeft het bedrijf internationale ambities, vertelt Britt: “We willen onze Europese positie als toonaangevende speler in de fitnessbranche versterken. Door ons te richten op nieuwe marktplaatsen en specifieke doelgroepen, hopen we onze aanwezigheid op de Europese markt te vergroten en nóg meer klanten te kunnen bedienen. En ook voor het bereiken van die doelen werken we graag samen met Pay.”