Klantcase Baby Plus: de toekomst van omnichannel vraagt om innovatieve digitale betalingen

Klantcase Baby Plus: de toekomst van omnichannel vraagt om innovatieve digitale betalingen

Wie kent Baby Plus niet? Met een mooie winkel in hartje Haarlem en twee webshops is de babywinkel een begrip geworden. Bijzonder aan de oprichting van Baby Plus is dat de succesvolle onderneming in 1975 is ontstaan vanuit een fietsen- en scooterspeciaalzaak.

 

Logo_BabyPlus

Ondernemersechtpaar Van Vliet krijgt in hun toenmalige speciaalzaak per toeval buggy’s aangeboden om op te nemen in het assortiment. Dit blijkt een schot in de roos: de buggy’s verkopen als warme broodjes. Sindsdien is Baby Plus zich door de jaren heen verder gaan ontwikkelen. Het productenaanbod is uitgebreid en met babyplus.nl is in 2001 de eerste webshop gelanceerd én in 2019 uitgebreid met babyplus.store. Met de laatste uitbreiding van de webshop kunnen klanten uit andere Europese landen shoppen bij de babywinkel.

 

Ondenkbaar in de babybranche.

Baby Plus levert alles wat je maar kunt wensen voor je opgroeiende kinderen. Van complete babykamers tot hippe accessoires en van kwalitatieve kinderwagens tot duurzaam speelgoed. Baby Plus brengt meer dan tien jaar ervaring en expertise in de babybranche. Klanten kunnen er altijd terecht voor vragen en advies op het gebied van zwangerschaps-, baby- en kinderartikelen. Menno Haaijman, webmaster/marketeer bij Baby Plus vult aan: "En met die veelzijdigheid is Baby Plus uitgegroeid tot een subtopper in de branche. Wanneer je met ons in contact komt dan zul je merken dat je te maken hebt met mensen die je graag willen helpen en waar je als klant altijd centraal staat. Het zou in ieder geval niet de eerste keer zijn dat onze directeur persoonlijk een pakketje aflevert!"

Het retaillandschap verandert in een rap tempo en wordt sterk beïnvloed door nieuwe technologie en mobiele apparaten. De consument doet zijn aankopen steeds mobieler en laat fysieke winkels steeds meer links liggen. Daarom is ook Baby Plus op de e-commerce trein gestapt, mét succes: "De webshops hebben in de afgelopen jaren een vlucht genomen en zijn uitgegroeid tot de belangrijkste verkoopkanalen van Baby Plus," zegt Menno. "Als lokale babywinkel zijn wij getransformeerd naar online, maar de kracht van Baby Plus zit in onze roots. Wij hebben met z’n allen decennialang dicht op de klant gestaan en ze persoonlijk mogen helpen in onze winkel. Dit gevoel proberen wij zoveel mogelijk over te brengen naar onze webshops."

Met Pay. samenwerken is praktisch, eenvoudig en persoonlijk. Wij kunnen gemakkelijk betaalmethoden aan- of uitzetten in onze webshop. Op dit moment bestaat onze belangrijkste mix van betaalmethoden uit iDEAL, Visa/Mastercard, AfterPay, Bancontact en in3. Onze accountmanager Kevin mag zeker niet worden vergeten in dit verhaal. Wij hebben regelmatig brainstormsessies met hem over de mogelijkheden en kansen om Baby Plus nóg meer te optimaliseren, hij denkt met ons mee. Dat is toch ideaal?

Groei vraagt om upgrades.

E-commerce ondernemingen richten zich steeds meer op de online consumentenmarkt. Een zichtbare trend hierin is multichanneling waarbij webshops ook een aantal fysieke winkels openen om een shopbeleving te creëren en om het klantbereik te vergroten. "Precies die succesformule passen wij ook toe bij Baby Plus," zegt Menno. "De combinatie van babyplus.nl, babyplus.store en onze stadswinkel in Haarlem is daarom zo succesvol. En toch vonden wij dat er voor Baby Plus op het gebied van online nog veel meer te winnen viel."

 

Babyplus_image02

 

Menno doelt hiermee op nieuwe online marktontwikkelingen die ertoe leidden dat het oude contentmanagementsysteem (CMS) van de webshop niet meer compatibel was met de groei. Menno: "Gelukkig zag onze webbouwer dit aankomen en heeft hij een transitie gemaakt naar het WooCommerce CMS van Automaticc (onder andere bekend van WordPress)." Daarnaast is Baby Plus, na een uitdagend traject, overgestapt naar een vernieuwd ERP-pakket. "In dit traject hebben wij opnieuw gekeken naar een aantal aanwezige facetten van de webshop, waaronder de keuze voor een nieuwe online betaalprovider. Onze keuze viel op Pay. als aanbieder van veel (inter)nationale betaalmethoden, 24/7 support, interessante tarieven en een kant-en-klare integratie met WooCommerce."

 
De koppeling tussen Pay. en onze webshops is sinds dag één goed bevallen Ook is de koppeling stabiel en dat vinden wij heel geruststellend. Er zijn ook andere voordelen: via ons CMS kunnen wij gemakkelijk een refund uitvoeren wat het werk voor onze sales- en serviceafdeling een stuk gemakkelijker maakt.

De toekomst is online.

De huidige coronacrisis houdt de wereld in zijn greep en vraagt een hoog aanpassingsvermogen van consumenten en retailers. Collecties worden uitgesteld, winkels worden tijdelijk gesloten en leveranciers kampen met vertragingen door gesloten fabrieken. Gelukkig is er een lichtpunt: de online verkoop is sinds de crisis alleen maar toegenomen. Menno knikt instemmend: "Echt bizar! Vooralsnog gaan wij het beste jaar ooit tegemoet met onze webshops."

 

Babyplus_image03

 

De fysieke winkel van Baby Plus is nu in een aangepaste vorm geopend. Toch weten (nieuwe) klanten de babywinkel ook online te vinden. ‘‘Wij mogen dan ook voorzichtig veronderstellen dat met de huidige pandemie meer online wordt gewinkeld,’’ vertelt Menno. "Met die gedachtegang willen wij in Nederland nog meer focussen op e-commerce en - in de toekomst - het openen van stadswinkels in populaire winkelsteden." Met die focus wordt de vraag naar stabiliteit en de capaciteit om altijd goede service te verlenen ook groter. Menno: "Uiteraard, maar dat gebeurt op de manier zoals onze klanten dat gewend zijn van Baby Plus. Onze mooie samenwerking met Pay. komt hier ook mooi in naar voren. Wij verwachten dat consumenten vaker voor achteraf of risicodekkende betaalmethoden zullen kiezen. Met de diverse betaalmethoden en betaaloplossingen van Pay. is dat zó gecoverd!"

Pay. biedt onder goede begeleiding een totaalpakket aan van betaaloplossingen voor de nationale en internationale markt. Dankzij de integratie van Pay. bedienen wij nu meer consumenten met hun gewenste manier van betalen!