Met ‘eerst zien, dan betalen’ als motto is online aankopen doen nog nooit zo laagdrempelig geweest. Met slechts één klik op de knop kunnen bestellingen moeiteloos worden geplaatst en in no time thuis worden afgeleverd. Deze ontwikkeling wordt versterkt door de groeiende populariteit van achteraf en gespreid betaaloplossingen in zowel Nederland als België.
Achteraf en gespreid betalen versus direct betalen
Achteraf en gespreid betalen winnen het steeds meer van directe betaalmethoden zoals iDEAL, Bancontact en de creditcard. De optie om niet meteen af te rekenen is allereerst klantvriendelijker dan direct of vooruit betalen en werkt drempelverlagend. Je hoeft tijdens het betaalproces geen bankpas -of creditcardgegevens in te voeren.
In de tweede plaats geven de betaalopties een vorm van financiële rust én opluchting, omdat jouw klant niet direct de financiële gevolgen van zijn aankopen ondervindt bij het afrekenen. Bij achteraf of gespreid betalen blijft een directe betaling tijdelijk uit, omdat dit binnen een bepaalde periode of in termijnen kan worden gedaan. Het is daarom ook makkelijker om meerdere producten tegen een hoger bedrag te bestellen.
Bij gespreid betalen is het fijn dat grotere uitgaven betaald kunnen worden over een langere periode. Ook vormt deze betaaloptie een voordeel ten opzichte van leasen, omdat jouw klant aan het einde van een periode zijn wasmachine of cv-ketel volledig heeft afbetaald en dus eigenaar van het product is.
Achteraf en gespreid betalen versus direct betalen
Achteraf en gespreid betalen winnen het steeds meer van directe betaalmethoden zoals iDEAL, Bancontact en de creditcard. De optie om niet meteen af te rekenen is allereerst klantvriendelijker dan direct of vooruit betalen en werkt drempelverlagend. Je hoeft tijdens het betaalproces geen bankpas -of creditcardgegevens in te voeren.
In de tweede plaats geven de betaalopties een vorm van financiële rust én opluchting, omdat jouw klant niet direct de financiële gevolgen van zijn aankopen ondervindt bij het afrekenen. Bij achteraf of gespreid betalen blijft een directe betaling tijdelijk uit, omdat dit binnen een bepaalde periode of in termijnen kan worden gedaan. Het is daarom ook makkelijker om meerdere producten tegen een hoger bedrag te bestellen.
Bij gespreid betalen is het fijn dat grotere uitgaven betaald kunnen worden over een langere periode. Ook vormt deze betaaloptie een voordeel ten opzichte van leasen, omdat jouw klant aan het einde van een periode zijn wasmachine of cv-ketel volledig heeft afbetaald en dus eigenaar van het product is.
Achteraf betalen met AfterPay, Billink en Klarna
Achteraf betalen geeft jouw klanten een stukje vrijheid, vertrouwen en zekerheid. Jouw klanten betalen alleen voor de artikelen die zij behouden. Daarnaast kunnen zij eerst op hun gemak thuis de producten bekijken, proberen en ervaren. Voorbeelden van aanbieders van achteraf betalen zijn AfterPay, Billink en Klarna. De vraag naar achteraf betalen is groot. Maar liefst 40% van de consumenten zegt meer uit te geven in een (web)winkel als een achteraf betaalmethode wordt aangeboden.
AfterPay
AfterPay is een van origine Nederlands bedrijf dat zich richt op online achterafbetalingen. De betaalmethode wordt aangeboden bij meer dan 5.500 webshops in Nederland en België. AfterPay garandeert met een percentage van 10% conversieverhoging en verhoogt het bestelvolume in jouw webshop met gemiddeld 20%. Daarnaast neemt AfterPay het gehele facturatie -en incassotraject op zich en beschikt de betaaloplossing over een e-commercedatabase waardoor goed kan worden ingeschat of jouw klant kan voldoen aan zijn betaalverplichting.
Het gebruik van achteraf betaalmethoden zoals AfterPay blijft niet alleen in Nederland toenemen: ook in België vinden er verschuivingen plaats. Sinds 2013 kunnen (web)winkeliers AfterPay aanbieden aan Belgische klanten. Ondanks dat het betaalverkeer en de betaalvoorkeuren aanzienlijk verschillen, zien Belgische consumenten de voordelen in van achteraf betalen.
Uit een door AfterPay uitgevoerde pilot in België is gebleken dat er steeds meer behoefte is aan achteraf betalen, omdat deze betaaloplossing de drempel om een online aankoop te doen significant verlaagd.
AfterPay is een gebruiksvriendelijke betaalmethode. Na het plaatsen van een bestelling ontvangen jouw klanten per e-mail een betaaloverzicht dat binnen 14 of 30 dagen moet worden voldaan. Daarnaast heeft AfterPay een app die klanten voorziet van een compleet overzicht van alle (openstaande) facturen. De meerwaarde van deze app kan wat betreft conversieverhoging niet worden ontkend; een tevreden klant met een positieve ervaring in jouw webshop is potentieel ook een terugkerende klant.
Billink
Ook het Nederlandse Billink speelt strategisch in op de groeiende trend van achteraf betalen. Het bedrijf faciliteert niet alleen op nationaal, maar ook op internationaal niveau gemakkelijk en veilig achteraf betalen. Sinds kort kan jij nu ook jouw klanten in België voorzien van deze achteraf betaalmethode. Dit betekent dat klanten zowel vanuit Nederland als België moeiteloos met Billink kunnen betalen.
Het principe van Billink is helder en simpel. Klanten kiezen Billink als betaaloptie bij hun online aankoop. Vervolgens dienen zij binnen 14 dagen enkel de artikelen te betalen die zij willen behouden. Door klanten achteraf te laten betalen met Billink kan de conversie en omzet in jouw webshop worden verhoogd. Door het simpele bestelproces trek je nieuwe klanten aan en overtuig je ze mogelijk ook van een herhalingsaankoop.
Billink biedt ook een uitgebreide mogelijkheid om zakelijke bestellingen achteraf te laten betalen in Nederland én België. Unicum hierin is de hoge orderwaarde voor B2B bestellingen. De limiet hierop is fors, Billink accepteert zakelijke orders tot wel € 10.000,-
De mobiele app van Billink geeft jouw klanten een compleet overzicht van al hun openstaande en reeds betaalde Billink facturen.
Klarna
Het Zweedse Klarna is in 2005 opgericht en zorgt ervoor dat online shoppen en betalingen smoooth en veilig verlopen. Naast een frictieloze betaalervaring voor je klanten biedt Klarna ook een uitbetaalgarantie waarbij het bedrijf zowel het krediet -als het frauderisico voor haar rekening neemt. Daarnaast zit Klarna bovenop de beveiliging van persoonsgegevens.
Klarna neemt in 2014 SOFORT over en vanaf dat moment is Klarna Groep geboren. Door de nieuwe samenstelling kan een re-branding niet achterblijven. In 2017 vertaalt Klarna dit naar Smoooth: Betaal nu, Betaal later en Betaal in delen. Smoooth staat voor een frictieloze en veilige betaalervaring voor je klanten, waarbij de klant bepaalt hoe hij/zij betaalt. Klarna biedt twee vormen van achteraf betalen: Betaal later in 14 of in 30 dagen.
De aanbieder van betaaloplossingen is beschikbaar in 17 landen waaronder Zweden, Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië en de VS. In Nederland is Klarna met meer dan 10.000 (web)winkels de grootste aanbieder van achteraf betalen. Wereldwijd maken er meer dan 170.00 (web)winkels gebruik van Klarna en shoppen meer dan 70 miljoen consumenten met Klarna.
Het gebruik van Klarna in Nederland blijft stijgen. In 2017 groeide het gebruik van de betaalmethode met maar liefst 93%. In Zweden is Klarna de meest toonaangevende betaalmethode terwijl het bedrijf in Duitsland de meest gebruikte betaalprovider is met het aanbieden van Sofort en Betaal later. In België is Klarna al op de markt met Betaal nu. Betaal later en Betaal in delen volgen begin 2020 voor zowel de webshop als de fysieke winkel.
Gespreid betalen met SprayPay, CreditClick en in3.
Naast achteraf betalen, is er ook de optie om aankopen gespreid betalen. Gespreid betalen, ook wel ‘in termijnen betalen’, geeft jouw klanten de vrijheid om grotere uitgaven in delen te betalen. Op Europese schaal worden deze methodes nog weinig toegepast, maar dat geldt niet voor Nederlandse (web)winkels. SprayPay, CreditClick en in3 zijn koplopers op het gebied van gespreid betalen.
SprayPay
Met SprayPay – Gespreid betalen kunnen jouw klanten aankopen vanaf € 250,- tot € 3.500,- (€ 5000,- is bespreekbaar) gespreid betalen. Jouw klant kan dit bedrag in 12, 18, 24 of 36 maanden aan SprayPay terugbetalen. Uiteraard kan jouw klant altijd eerder én boetevrij aflossen. De webshop ontvangt binnen 30 dagen het volledige aankoopbedrag zonder debiteurenrisico. SprayPay verbreedt hiermee niet alleen de betalingsmogelijkheid, maar trekt ook een nieuwe groep klanten aan die, vanwege het product, de productcategorie of het orderbedrag, niet zo snel over zouden gaan op een aankoop in jouw webshop. Hierdoor verhoog jij eenvoudig jouw omzet.
De betaaloplossing is eenvoudig te gebruiken. Bij het afrekenen, kies je voor SprayPay als betaalmethode. De aanvraag om gespreid te betalen wordt direct behandeld na het opgeven van essentiële en door de AFM verplichte informatie. Bij goedkeuring betaalt SprayPay gegarandeerd de gelden en kan jij de goederen of diensten leveren. Na 30 dagen incasseert SprayPay het eerste maandbedrag middels een automatische incasso. Jouw klant ziet eerst het product en betaalt daarna pas. Het aanvraagproces tot en met goedkeuring duurt niet langer dan drie minuten.
Op dit moment is SprayPay, als gespreid betaalmethode, enkel beschikbaar in Nederland. Lees in deze factsheet over gespreid betalen en hoe jij met SprayPay de conversie met gemiddeld 10% tot 20% kan verhogen in jouw webshop.
CreditClick
Sinds enige tijd biedt PAY. CreditClick aan. De jonge onderneming is opgericht door ervaren professionals met kennis op het gebied van betalingen en leningen. Het bedrijf speelt strategisch in op de klantbehoefte om grotere uitgaven te financieren. Klanten zien sneller af van een grote aankoop, zelfs als deze in één keer moet worden betaald. De gemiste kopen kunnen met CreditClick alsnog worden gerealiseerd op een gebruiksvriendelijke manier en zonder extra kosten. Dit is mogelijk doordat inkomsten van CreditClick afkomstig zijn uit afgesloten consumentenkredieten. Jouw klanten hoeven met deze betaaloptie niet direct het volledige bedrag te betalen, maar kunnen dat in termijnen doen met een specifiek gekozen maandbedrag.
Door CreditClick aan te bieden in jouw webshop kunnen klanten hun aankoop financieren en vervolgens terugbetalen in termijnen. Bij het afrekenscherm kiest de consument voor ‘krediet op maat’ of ‘betalen in termijnen’. Met de eerste optie kan een lening met een limiet van € 500,- of € 1.000,- worden aangevraagd terwijl de tweede optie een op maat gemaakte lening betreft.
De aanvraag neemt niet langer dan vijf minuten in beslag, waarna de aankoop kan worden afgerond. Mocht jouw klant een volgende keer gebruik willen maken van CreditClick, dan kan dat op een efficiënte en gebruiksvriendelijke manier met behulp van een reeds gegenereerde gebruikersnaam en wachtwoord.
CreditClick is beschikbaar in Nederland en Duitsland en heeft ambities om eind 2019 uit te breiden naar Europa. De kans dat consumenten in de toekomst over de grens aankopen gespreid willen betalen, is namelijk groot. Momenteel is CreditClick bezig met het finaliseren van samenwerkingen met verschillende kredietverstrekkers in het buitenland.
Dankzij het proces dat CreditClick hanteert, verhoog je ook de conversie in jouw webshop zonder additionele kosten of risico’s. Door de kredietfaciliteit geef jij jouw klanten extra koopkracht wat kan leiden tot herhalingsaankopen. Naast conversieverhoging kent CreditClick meer voordelen. CreditClick is gebruiksvriendelijk en de enige betaalmethode die volledig gratis in gebruik is.
Lees er meer over in deze two pager van CreditClick.
In3
Grotere bedragen betaal je liever niet in één keer, zoals bij de aankoop van een nieuwe televisie of laptop. Met in3 kunnen jouw klanten eenvoudig in drie termijnen gespreid betalen zonder rente en zonder BKR registratie en/of leningsovereenkomt. In3 (voorheen Capayable) is in 2013 opgericht vanuit de behoefte om grotere uitgaven in termijnen te betalen.
Het concept van in3 is op dit moment alleen beschikbaar in Nederland. In3 heeft wel uitgesproken op korte termijn de scope van haar activiteiten uit te willen breiden in de Belgische e-commerce. In3 is gebruiksvriendelijk en kenmerkt zich door het flexibele betaalgemak. Bij het afrekenen in jouw webshop doet het systeem een gegevenscontrole. Vervolgens wordt jouw klant gevraagd de eerste termijnbetaling te voldoen, waarna de bestelling wordt verzonden. De tweede en derde betaling vindt plaats binnen 30 en 60 dagen. Wanneer jouw klant een order plaatst met in3 volgt er een split-second kredietcheck. Hierbij wordt gekeken of de klant wel of niet kredietwaardig wordt bevonden. Geen lange processen en geen extra aanvraagformulieren maar direct duidelijkheid. Hierdoor onderbreek jij de customer journey van jouw klant niet en mis je geen conversie.
Met in3 wordt strategisch ingespeeld op het nieuwe fenomeen reverse saving. Waar je bij sparen eerst spaart voordat je een aankoop doet, doe je het omgekeerde bij reverse saving. Jouw klant schaft eerst het product aan en betaalt het achteraf in termijnen. Het principe brengt geen belemmerende voorwaardes met zich mee zoals extra kosten of (BKR) registraties, bevredigt de koopbehoefte én is van toepassing op producten met een hogere prijs. Hierdoor heeft reverse saving een positief effect op jouw webshopconversie. Het principe neemt de koopdrempel weg waardoor jouw webshop nieuwe of terugkomende klanten aantrekt.
Voordelen van achteraf en gespreid betalen voor (web)winkeliers
- Voorkomt wanbetaling door kredietwaardigheidscheck: Bij het kiezen van een van de betaalopties wordt een kredietcheck uitgevoerd. Als jouw klant niet kredietwaardig wordt bevonden, dan kan geen transactie worden uitgevoerd in jouw webshop.
- Kostenbesparend en zorgt voor een hogere conversie: Sommige (web)winkeliers zien achteraf betalen als een prijzige betaalmethode die veel retouren oplevert. Toch biedt deze betaaloplossing, ondanks het retourvolume, veel voordelen. Allereerst wordt de customer experience verbeterd. Klanten kunnen meerdere producten ervaren en testen voordat zij er daadwerkelijk voor betalen. Dit werkt niet alleen conversie verhogend voor jouw webshop, maar ook voor het gemiddelde bestedingsbedrag.
- Werkt risico verlagend en garandeert betaling: Achteraf en gespreid betalen werkt risico verlagend en garandeert het ontvangen van de gelden. Er wordt een vast traject doorlopen als voor een van deze betaalopties wordt gekozen. Na het doen van een bestelling krijgt jouw klant een termijn om te betalen. Er wordt een kosteloze herinnering gestuurd als het bedrag nog niet binnen de aangegeven periode is betaald. Wanneer de betaling toch uitblijft, wordt een incassotraject gestart. Daarnaast nemen sommige aanbieders de volledige krediet -en frauderisico’s op zich, mits er aan bepaalde voorwaarden is voldaan en de klantautorisatie binnen 24 uur na verzending heeft plaatsgevonden.
- Werkt identiteitsfraude tegen: Door geavanceerde fraudesystemen wordt bij iedere aankoop een risicocheck uitgevoerd. Voor het wel of niet accepteren van een betaling worden een aantal persoonlijke gegevens beoordeeld, waaronder het afleveradres. Het verzamelen van deze gegevens vindt altijd plaats binnen het kader van AVG. Het proces beschermt jouw (web)winkel, maar ook jouw klanten tegen frauduleuze activiteit.