PAY.nl heeft op 7 november 2023 een langdurige storing ervaren op het hoofdplatform. Hieronder vindt u een voorlopige omschrijving van de ontstane problemen.
Ons platform wordt gehost in twee datacenters die verbonden zijn met een glasvezelring.
De storing begon rond 11:38 en duurde tot 19:38, waarna het nog enkele uren duurde voordat alle niet-essentiële processen zoals rapportages, clearing & settlements weer op normaal niveau waren.
De aanleiding van deze storing die alle klanten van onze primaire hostingprovider heeft getroffen, is gelegen in een probleem binnen een switch. De aanleiding is mogelijk een korte stroomonderbreking. Dit heeft ervoor gezorgd dat het volledige netwerk van de hosting provider down ging. Zodra wij van onze hostingprovider een volledig storingsrapport (RFO) ontvangen, publiceren wij deze hier.
Op https://status.pay.nl houden wij u tijdens storingen op de hoogte. U kunt zich hier ook registreren voor het ontvangen van statusnotificaties per e-mail.
Fallback
Pay heeft een fallback service draaien. Doordat het volledige netwerk niet bereikbaar was, konden wij de fallback niet eenvoudig activeren. Omstreeks 13:00 is het betalingsverkeer handmatig overgezet naar deze fallback service. Hierna kwam en deel van de betaalopties weer beschikbaar.
Multicore
Naast het hoofdplatform is er de multicore waar klanten zelfstandig betalingen op kunnen verwerken zonder noodzakelijke wijziging van ons team. Deze betalingen worden dan verwerkt via een tweede en derde standalone platform (in het google platform). Door de multicore wordt de afhankelijkheid van het hoofdplatform en daarmee de impact van een eventuele storing sterk gereduceerd. De multicore is voor een deel van de merchants reeds beschikbaar en wordt de komende periode verder uitgerold.
Te verwachten implicaties
De betrokken transacties zijn deels via externe betaaloptieleveranciers verwerkt. Dit kan betekenen dat transacties pas later bij ons binnenkomen en in uw statistieken worden geüpdatet. Tevens kan het voorkomen dat bepaalde data in transacties ontbreekt omdat leveranciers deze informatie tijdens de storing niet aan Pay. konden verstrekken.
Ook is het normaal dat betalingen ten tijde van de switch niet goed richting uw webshop, kassa of boekhouding zijn teruggekoppeld. Op dit moment lopen nog secondaire herstelacties zoals het bijtrekken van alle zoeksystemen.
Volledige Reason For Outage
Een volledige Reason For Outage zullen wij opleveren zodra deze is ontvangen van onze hostingprovider.