22 januari 2024

SoftPoS: nieuwste betaaloplossing maakt betalingen ontvangen eenvoudiger dan ooit

SoftPoS: nieuwste betaaloplossing maakt betalingen ontvangen eenvoudiger dan ooit

Fysieke betalingen ontvangen, bijvoorbeeld in een winkel, op een evenement of bij door-to-doorverkoop, wordt binnenkort eenvoudiger dan ooit. Met SoftPoS verander je jouw Android-smartphone of ander Android-device binnen een handomdraai in een betaalterminal, zonder dat je daar extra hardware voor nodig hebt. Naast gemak en eenvoud brengt SoftPoS nog een groot aantal aanvullende voordelen met zich mee. 

Sinds de opkomst van de allereerste creditcards, in de jaren vijftig van de twintigste eeuw, is op locatie met een kaart afrekenen voor consumenten telkens eenvoudiger geworden. In de jaren zeventig verschenen de eerste pinterminals in winkels, waarmee simpel met een creditcard of debitcard kon worden betaald. Later werd het mogelijk om contactloos te betalen en was een pincode voor betalingen onder een zeker bedrag niet langer vereist. Sinds enkele jaren kunnen consumenten ook mobiel betalen, waardoor ze helemaal geen betaalkaart meer bij zich hoeven te hebben tijdens het shoppen. 

Eén ding veranderde in al die jaren niet, en dat is de noodzaak voor winkeliers en andere ontvangende partijen om een betaalterminal aanwezig te hebben. Ook als een consument contactloos of mobiel betaalt, moet dat immers nog altijd via een al dan niet mobiele betaalterminal. Met de introductie van SoftPoS wordt die betaalterminal overbodig gemaakt en kun je betalingen innen via ieder Android-device met Android 11 of hoger.  

 

Wat is SoftPoS precies?

SoftPoS staat voor Software Point of Sale. Het is een softwarematige oplossing die van ieder Android-device een betaalterminal maakt. Dat kan een smartphone zijn, maar ook een tablet of ander device waarop Android draait. 

Wanneer je SoftPoS toepast, heb je niet langer een fysieke betaalterminal nodig. SoftPoS vervangt dus de noodzaak om aparte hardware aanwezig te hebben om betalingen op te kunnen ontvangen. SoftPoS is zowel te gebruiken in combinatie met creditcards, debitcards als mobiele betaaloplossingen zoals Apple Pay en Google Pay. Eigenlijk doet het exact wat je van een moderne pinterminal gewend bent, maar dan op een mobiel toestel. 

 

SoftPoS is de meest duurzame betaaloplossing ooit

Van alle betaalmogelijkheden die er momenteel zijn, is SoftPoS de meest duurzame. Dat komt doordat de ingebruikname van SoftPoS geen extra hardware met zich meebrengt en er dus ook geen onderdelen, productiecapaciteit of logistieke inspanningen nodig zijn om het te realiseren.  

Daarnaast verbruikt SoftPoS nauwelijks extra energie, omdat je het eenvoudig kunt toevoegen aan een smartphone die je al in gebruik hebt. Tot slot werkt SoftPoS geheel papierloos en wordt er dus geen papier of inkt verbruikt bij het opmaken van betaalbewijzen. Met SoftPoS haalt je dan ook een duurzame, toekomstbestendige betaaloplossing in huis. 

 

SoftPose_case_foto2

Hoe werkt SoftPoS?

SoftPoS werkt via de NFC-chip in het apparaat waarop de betaling wordt uitgevoerd. Op dit apparaat moet eerst een SoftPoS-oplossing worden geïnstalleerd. Die neem je af bij jouw betaaldienstaanbieder. Kies je voor Pay. als jouw betaaldienstaanbieder, dan is SoftPoS op korte termijn inbegrepen bij uw dienstverlening. 

Via jouw aanbieder krijg je een app aangeboden die geïnstalleerd kan worden op een Android-device naar keuze. Let wel op dat hier altijd de meest recente versie van Android op is geïnstalleerd; accepteer updates dus altijd direct zodra ze worden aangeboden. Hiermee weet je zeker dat SoftPoS altijd goed blijft werken. 

Zodra de app is geïnstalleerd, kun je direct van start met het accepteren van betalingen via het desbetreffende toestel. 

 

SoftPoS in de praktijk: zo gebruik je het

Om een betaling te starten, open je de applicatie en vul je het door de klant te betalen bedrag in. Jouw klant houdt vervolgens zijn betaalpas of mobiele apparaat – afhankelijk van hoe hij wil betalen – tegen de achterkant van jouw toestel. De NFC-chip uit jouw toestel legt contact met het apparaat of de kaart van de klant en de betaling wordt in gang gezet. 

Zodra de betaling is afgerond, heb je de optie om een digitaal betaalbewijs naar jouw klant te sturen. SoftPoS werkt dus geheel papierloos. 

 

En pincodes?

Wanneer klanten met hun betaalkaart afrekenen, moeten ze soms ter controle nog hun pincode invoeren. Dat hoeft alleen als de betaling boven een bepaald bedrag uitkomt. Die bedragen gaan de laatste jaren steeds verder omhoog. De laatste verhoging was die van 25 naar 50 euro in 2020. 

Moet een klant een pincode invoeren op jouw mobiele apparaat? Dan toont de SoftPoS-oplossing geen normale pincode-invoer, maar een door elkaar geschud cijferpaneel. De cijfers staan dan dus in een willekeurige volgorde. Op die manier wordt het onmogelijk om de ingevoerde code later te herkennen: extra veiligheid, dus.  

Zo’n door elkaar geschud cijferpaneel is wellicht even wennen voor klanten. Desondanks worden ze de komende tijd steeds gangbaarder, mede door de komst van pinterminals met touchscreen. Tegelijkertijd is in Nederland nog maar bij ongeveer vijf procent van de transacties een pincode vereist, dus de impact hiervan valt sowieso mee.  

Betalingen met Apple Pay en Google Pay zijn verder altijd pincodevrij, omdat de verificatie dan plaatsvindt op de telefoon of smartwatch van de klant.  

 

Wat is er nodig om SoftPoS te kunnen gebruiken?

Om SoftPoS te kunnen aanbieden, heb je drie dingen nodig: 

  1. Een Android-toestel met Android 9+ of hoger;
  2. Een overeenkomst met een betaaldienstverlener die SoftPoS aanbiedt;

  3. Een internetverbinding op het desbetreffende Android-apparaat.

Die internetverbinding kan zowel een wifiverbinding als een mobiele verbinding zijn. Dat stelt jou in staat om uw SoftPoS-device ook buitenshuis te gebruiken, zolang er maar een internetverbinding mogelijk is.  

Idealiter gebruik je een apparaat waar een (back-up) simkaart in kan, zodat je kan doorgaan met het ontvangen van betalingen, ook als er zich een storing in jouw wifinetwerk voordoet. 

 

SoftPose_case_foto3

Voordelen van SoftPoS

Het gebruik van SoftPoS brengt uiteenlopende voordelen met zich mee boven het gebruik van een reguliere pinterminal. 

  • Voor SoftPoS heb je geen extra hardware nodig. Een kassa meer of minder in jouw winkel is daarmee zo geregeld.  
  • Minder hardware betekent ook minder risico op storingen 
  • Zijn die issues er wel, dan is bovendien altijd support op afstand mogelijk. Er hoeft nooit iemand langs te komen voor onderhoud aan of vervanging van een defecte pinterminal. 

  • SoftPoS kan volledig op afstand ingeregeld worden. Je downloadt simpelweg de app en kunt van start.  

  • Met een SoftPoS-oplossing ben je volledig mobiel. Dat houdt in dat je voor betalingen niet gebonden bent aan bekabeling of vaste locaties. Verkopers in winkels kunnen overal afrekenen en een team met straatverkopers stuur je eenvoudig op pad.  

  • Door SoftPoS te gebruiken, hoef je minder vaak terug te grijpen op contant geld, wat positief is wat betreft veiligheid voor verkopers of bezorgers. Denk bijvoorbeeld aan maaltijdbezorgers die niet meer met contant geld over straat hoeven. 

Nadelen aan het gebruik van SoftPoS zijn er eigenlijk niet. Een betaling via SoftPoS is volledig veilig, met een veiligheidscertificatie van Visa en Mastercard. Gebruik je SoftPoS via Pay, dan heb je bovendien realtime inzage in jouw transacties via SoftPoS in het Pay.-platform. Zo heb je continu uitstekend inzicht in hoe bijvoorbeeld jouw team winkelverkopers of door-to-doorverkopers presteert. 

 

Voor wie is SoftPoS bij uitstek geschikt?

SoftPoS is in principe te gebruiken op elke locatie waar betalingen moeten kunnen worden gedaan, maar er zijn enkele situaties waarin het bij uitstek geschikt is. Het gaat in die gevallen met name om het mobiele karakter van SoftPoS. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Evenementen op locatie, bijvoorbeeld een festival, markt of braderie. Met SoftPoS regel je hier binnen mum van tijd een veilige betaaloplossing in. 
  • Verkoopactiviteiten in de buitenlucht, bijvoorbeeld door-to-doorverkoop of straatverkoop. Je hoeft geen mobiele pinterminals meer aan te schaffen, maar kunt verkopers gewoon hun eigen smartphone laten gebruiken. 

  • Collectanten van goede doelen en straatartiesten die via de DONO module eenvoudig en snel giften willen ontvangen.  

  • Winkels waarin je op drukke momenten, zoals in het weekend, extra betaalplaatsen wilt creëren om lange rijen bij de kassa tegen te gaan. 

  • Bezorgdiensten waarbij klanten aan de deur moeten afrekenen, zoals boodschappenbezorgers en maaltijdbezorgers. 

 

Eigen branding in combinatie met een SoftPoS

Wil je gebruik maken van SoftPoS in jouw eigen merkstijl? Ook dat is mogelijk. Je kunt de SoftPoS-oplossing bij Pay. geheel in jouw eigen stijl laten ontwikkelen. Zodoende kun je klanten, wanneer zij bij jou betalen, ook een fraai vormgegeven betaalscherm tonen dat geheel in jouw merkstijl is opgemaakt. 

SoftPoS is daarnaast te integreren in bestaande kassa- en betaaloplossingen. Je kunt het dus toevoegen aan een kassasysteem dat je al gebruikt, zonder jouw gehele betaaloplossing te moeten omgooien. Hiervoor is slechts een eenmalige certificering van de desbetreffende third party applicatie nodig.  

Lees meer over SoftPos