Merk jij als winkelier dat je klanten steeds hogere verwachtingen hebben? Bijvoorbeeld op het gebied van bereikbaarheid, service en korte levertijden? Je bent niet de enige. Dit verwachtingspatroon breidt zich steeds verder uit. Sinds de komst van instant payments zoals gebruikt bij betaalverzoeken via een bank en Tikkie is er steeds meer vraag naar varianten op deze functie, waaronder in het retourproces. Dit is niet geheel onterecht. Uit onderzoek van de Consumentenbond in 2021 bij 200 webwinkels is namelijk gebleken dat 35% van de onderzochte webwinkeliers retouren niet, of te laat terugbetaald. Het kan soms wel een week of langer duren voordat klanten het bedrag terugkrijgen op hun rekening. Dit past niet meer bij de verwachtingen van de moderne klant. Maar hoe speel je hier als ondernemer op in? Kan dit sneller, en zo ja, hoe?
PSD2 maakt innovatie mogelijk
Sinds de implementatie van de PSD2, zijn er veel nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan het betalingsverkeer, waaronder Instant Payments. Instant Payments is een functionaliteit die banken in staat stelt om overboekingen direct te laten verwerken en niet meer via de SEPA Credit Transfer (SCT). Nu deze nieuwe manier van overboeken meer en meer ingeburgerd raakt, is er steeds meer vraag naar varianten op deze functie, bijvoorbeeld bij retourneren.
Want zeg nou zelf: waarom zouden klanten soms dagen moeten wachten op hun geld terwijl de technologie voor een directe betaling al bestaat?
Instant Payments + Refund = Instant Refund
Om de verwachtingen van je klant te overtreffen, biedt Pay. Instant Refunds aan. Retourneert je klant een product? In plaats van de terugbetaling als een reguliere overboeking te verwerken, maken wij het mogelijk om een refund als een Instant Payment uit te voeren. Transacties hoeven hierdoor niet meer mee in een batch die eens per dag wordt verzonden naar de bank, maar worden direct via een API verstuurd.
Deze vorm van een directe terugbetaling is prettig voor klanten omdat zij altijd direct en veilig hun geld terugkrijgen, ook ’s nachts, op feestdagen én in het weekend. Dit zorgt voor een positieve ervaring die de klant onthoudt, waardoor deze sneller terugkomt voor je diensten en producten.
Toepassing: Tactile
Deze functionaliteit, waarbij er direct een terugbetaling plaatsvindt, biedt een hoop mogelijkheden voor bedrijven in allerlei branches. Zo ook voor onze partner Tactile. In de evenementenbranche wordt steeds meer technologie gebruikt in de vorm van applicaties en interacties.
Tactile verzorgt de ticketing voor deze evenementen en levert een cashless oplossing met RFID-armbandjes waarmee tijdens het evenement betaald kan worden. Voor bezoekers is deze manier van betalen eenvoudig; zij waarderen het saldo op hun polsbandje eenvoudig op via iDEAL of een andere betaaloptie en scannen deze bij bars en foodtrucks om te betalen.
Overgebleven muntjes zijn verleden tijd
Als doorgewinterde bezoekers van verschillende typen evenementen liepen de oprichters van Tactile ertegenaan dat er nog veel verbeterpunten waren op het gebied van de bezoekerservaring. Ze vonden vooral dat er op de afhandeling aan het eind van een evenement nog veel te winnen was. Iedereen kent het: het laatste uurtje is aangebroken maar je zak zit nog vol met muntjes, teveel om op te maken. Of de muntjes zijn op, maar om nou voor dat laatste muntje in de rij te gaan staan… Zonde! Jammer voor zowel bezoeker als organisator.
Dankzij het gebruik van de RFID-tag in het polsbandje wordt na het verlaten van het festivalterrein geautomatiseerd een Instant Refund uitgevoerd op het platform van Pay. De bezoeker krijgt direct zijn overgebleven tegoed teruggestort. Tactile krijgt een hoop positieve reacties als gevolg van deze toepassing, die een nieuwe standaard zet voor het terugbetalen van tegoeden op festivals.