Bij de online aankoop van alcohol lijkt het vaak mis te gaan met het identificeren van de leeftijd van consumenten. Hiermee voldoet de oude Drank- en Horecawet niet meer en daarom is er plaatsgemaakt voor een nieuwe Alcoholwet die per 1 juli 2021 is ingegaan. Voor consumenten betekent dit dat de online aankoop van een fles wijn, sterke drank of tabak niet meer zonder officiële leeftijdsverificatie kan. Het aanvinken van ‘Ja, ik ben 18’ volstaat niet meer. En webshops? Zij hebben een officiële identificatietool nodig. Gelukkig biedt Pay. dit vanaf februari al aan haar merchants aan.
Eerst je leeftijd verifiëren, dan betalen
Dankzij de nieuwe regelgeving kunnen consumenten geen drank of tabak kopen als ze nog geen 18 zijn. Hoe zorg je dat je als webshop voldoet aan deze nieuwe wet en regelgeving? Heel simpel. Door het leeftijdsverificatie oplossing iDIN in te zetten. iDIN is ontwikkeld door Currence (eigenaar van onder andere iDEAL). PAY. neemt deze verificatiestap voorafgaand aan het betaalproces op in haar aanbod van betaalmogelijkheden. Belangrijk om te onthouden: iDIN is geen betaalmethode, maar een identificatie tool. Bij de online aankoop van alcohol of tabak vindt de leeftijdsverificatie plaats vóórdat de consument kan betalen via één van de aangeboden betaalmethoden in de webshop.
Hoe werkt iDIN voor (web)shops?
Jouw klant wil alcohol of tabak bestellen in jouw webshop. Hoe gaat iDIN te werk? Simpel: de check met iDIN start nadat de winkelwagen is gevuld en jouw klant de betaling wil starten. Jouw klant selecteert bijvoorbeeld iDEAL als betaalmethode. Via de bekende betaalroute logt hij in en in de vertrouwde bankomgeving controleert jouw klant welke persoonsgegevens verstrekt worden. Na akkoord keert jouw klant weer terug in de online betaalomgeving van jouw webshop. Indien de leeftijd is geverifieerd én voldoet aan de leeftijdsgrens van 18 jaar kan jouw klant de betaling, via in dit geval iDEAL, afronden.
Waarom iDIN?
- Een snelle en betrouwbare leeftijdscheck bij de aankoop en levering van alcohol.
- Creëer de perfecte klantervaring zonder paspoort of ID-kaart.
- Op mobiel overal te gebruiken: thuis, in de winkel en onderweg.
De toegevoegde waarde van iDIN
Door ontwikkelingen op het gebied van AVG blijft er ongekend veel veranderen in de manier waarop consumenten online zaken doen en hoe (web)winkeliers dienen om te aan met klantdata. Hierdoor zijn oplossingen zoals iDIN van grote waarde binnen e-commerce. Door het gebruik van iDIN als identificatie tool voldoe je als (web)winkelier niet alleen aan de wet, maar boek je ook enorme winst op het gebied van veiligheid (bescherming tegen identiteitsfraude), tijdsbesparing en gebruikersgemak.