Waarschijnlijk zal het voor iedere webshopeigenaar een bekend verschijnsel zijn: klanten die een bestelling niet afronden. Dat klanten artikelen in hun winkelwagen leggen, geeft nog geen garantie dat ze deze artikelen ook daadwerkelijk bestellen.
Dit is een onontkoombaar verschijnsel, maar er is een aantal maatregelen te nemen die zullen bijdragen aan een vermindering van het aantal onvoltooide bestellingen. In dit blog geeft Pay. elf tips.
Wanneer jouw klant zijn winkelwagentje heeft gevuld en uitgeshopt is, moet de bestelling uiteraard nog voltooid worden. Maak dit zo makkelijk mogelijk! Het sleutelwoord bij online shoppen is gemak, anders was de klant tenslotte wel op de fiets gestapt om naar een fysieke winkel te gaan.
Zorg dat de knop van de winkelwagen niet te missen is zodat de klant er niet lang voor hoeft te zoeken en de bestelling voltooid kan worden.
Het winkelwagentje moet een duidelijk overzicht geven van de producten die de klant gaat bestellen. Zo kan hij alles nog eens overzichtelijk bekijken en ontstaan er geen misverstanden.
Geef ook de mogelijkheid om in de winkelwagen eventueel nog producten te wijzigen of te verwijderen. Als je klant het product bijvoorbeeld toch in een andere kleur wil bestellen, is het prettig als hij direct in de winkelwagen de kleur van het product kan wijzigen. Het is weer een extra handeling als hij opnieuw naar de productpagina moet gaan en het product in de andere kleur in de winkelwagen moet leggen.
Laat de klant zien dat het bestelproces slechts uit een paar eenvoudige stappen bestaat. Vermijd hierbij alle overbodige stappen. Eigenlijk zijn er maar drie stappen echt noodzakelijk zijn: (persoonlijke) gegevens, betalen, bevestiging.
De bezorgopties zijn onder te brengen bij de eerste stap van de gegevens en het is niet per se nodig om hier een aparte stap voor te maken. Het meest ideale is zelfs het gebruik van een one-page-checkout, zodat jouw klanten slechts één stap door hoeven om hun bestelling af te ronden.
Shoppers houden niet van bijkomende kosten. Het is een vervelende verrassing als je klant er pas bij het afronden van de bestelling achter komt dat de verzendkosten hoger zijn dan verwacht. Geef daarom duidelijk aan op jouw website hoeveel verzendkosten je rekent, dus niet alleen ‘gratis verzending vanaf € 50’, maar ook hoeveel de verzendkosten zijn voor bestellingen onder dat bedrag.
Daarnaast geldt uiteraard, door zeer lage, of zelfs helemaal geen verzendkosten te rekenen, zal de klant sneller een bestelling bij je plaatsen.
Consumenten zijn terughoudend met het geven van persoonlijke gegevens, vooral online. Het aanmaken van een account kan misschien voelen als een verplichting of de consument is bang dat hij naderhand op een mailinglist zal belanden. Geef jouw klanten daarom de mogelijkheid om zonder een account een (eenmalige) bestelling te plaatsen. Vraag hierbij alleen om de noodzakelijke gegevens: alle overbodige invulvelden kunnen een reden zijn om af te haken. Maakt je klant wel een account aan? Maak ook dit makkelijk. Niks frustrerender dan het veelvuldig opnieuw moeten instellen van een wachtwoord omdat het moet bestaan uit een minimaal aantal tekens, hoofdletters en cijfers.
Om het je klanten helemaal makkelijk te maken, kun je de mogelijkheid integreren waarmee direct met een social media account kan worden ingelogd. Hiervoor hoeft geen e-mailadres te worden ingevuld en met slechts een klik geeft de klant jou toegang tot zijn persoonlijke gegevens.
Voor ieder wat wils, ook wat betaalmethoden betreft. Waar de ene klant liever direct de betaling voltooit met iDeal, betaalt de ander juist weer liever achteraf. Het zou zonde zijn als jouw klant afhaakt omdat zijn gewenste betaalmethode ontbreekt. Met Pay.nl als payment provider bent u verzekerd van de meeste betaalmethoden onder één dak. De meest gebruikte betaalmethoden in Nederland zijn iDeal, creditcard, overboeking en achteraf betalen. Bied jij je producten ook aan in het buitenland? Bekijk onze country guide om te zien wat de meest gebruikte betaalmethoden zijn om ook in het buitenland je klanten te bereiken. Vergeet niet om in dat geval per land de meestgebruikte lokale betaalmethode bovenaan te plaatsen.
Geef van te voren duidelijk aan welke leveringstermijn u hanteert. Als u producten bijvoorbeeld niet op voorraad heeft en nog moet bestellen, is het goed om dit al direct op de productpagina te vermelden. Ook vinden online shoppers het fijn om te kunnen kiezen uit verschillende bezorgmethoden, bijvoorbeeld gewoon thuis laten bezorgen of juist liever op een afhaalpunt.
Je kunt je klanten nog meer gemak bieden door bijvoorbeeld ook bezorging in de avonduren of in het weekend aan te bieden.
Geef twijfel geen kans! Als jouw klant nog vragen heeft over het product of bestelvoorwaarden, mag dit geen reden zijn om af te haken. Vermeld daarom een telefoonnummer waar de klant naar kan bellen als er onduidelijkheden zijn. Als hij belt en direct wordt geholpen, kan hij daarna mooi de bestelling afronden.
Wat minstens net ze goed werkt is een chat-plugin, waarmee de klant direct met u of een medewerker kan chatten om zijn vraag te stellen.
Vertrouwen is een belangrijk aspect bij het online shoppen. Vooral de generatie die niet is opgegroeid met internet kan terughoudend zijn met het verstrekken van persoonlijke informatie of betaalgegevens. Geef jouw klanten daarom de garantie dat hun gegevens bij u veilig zijn en dat hun privacy wordt gerespecteerd. Het is zeker niet overbodig om hier landingspagina of een FAQ aan te wijden.
Daarnaast kan een lidmaatschap bij een keurmerk zoals het Webshop Keurmerk de klant ook al enige zekerheid geven.
Een pagina is responsive wanneer de inhoud en de vormgeving zich aanpassen aan de grootte van het scherm waarmee de website wordt bekeken. De pagina blijft daarmee goed te bekijken op alle verschillende devices: zowel smartphone, tablet, laptop als een desktop.
Het aantal mensen dat via een smartphone een aankoop doet is explosief gestegen; inmiddels ligt dit percentage boven de 20%! Het is dus van groot belang dat ook jouw mobiele bezoekers makkelijk het bestelproces kunnen voltooien. Uit onderzoek is gebleken dat 61% van de mobiele bezoekers de website zelf direct verlaat indien deze niet responsive is.
Hoe goed jouw webshop ook is ingericht, er kunnen duizenden redenen zijn waarom de klant zijn aankoop niet voltooid: geen bankgegevens bij de hand, twijfel over een maat of kleur, niet genoeg tijd, nog even willen verder kijken… Het niet direct afronden van een bestelling hoeft nog niet het einde te betekenen. De Second Chance module van Pay.nl is een echte conversiebooster. Als jouw klant een bestelling plaatst, maar deze vroegtijdig afbreekt, ontvangt de klant een Second Chance e-mail. Hierin wordt jouw klant herinnerd aan de order en met een paar klikken kan de bestelling alsnog worden afgerond.
Kortom: het sleutelwoord bij online shoppen is gemak. Hoe eenvoudiger het is om de bestelling te voltooien, hoe groter de kans wordt dat de bestelling wordt afgerond. Maak het plaatsen van een bestelling zo eenvoudig mogelijk en zorg voor een minimaal aantal te doorlopen stappen. Natuurlijk is het nooit helemaal te voorkomen dat bestellingen worden afgebroken. In die gevallen is de Second Chance module een waardevolle methode om de bestelling alsnog te voltooien.
De Second Chance module is een van de vele handige features van Pay.nl die u als ondernemer helpen nét dat beetje extra omzet te genereren. Registreer nu gratis en ontvang vandaag nog jouw eerste online betalingen.
Al klant van Pay.nl? Via het Admin Panel kunt u de Second Chance module aanzetten.