Het toevoegen van creditcard aan de betaalpagina van uw webshop of website… moet u dat nu wel of juist niet doen?
Deze vraag wordt door onze klanten vaak gesteld en daarom nemen we deze betaaloptie onder de loep, zodat u op de hoogte bent van alle ins & outs. Want voor het maken van de juiste keuze wilt u natuurlijk weten hoe een creditcardbetaling in zijn werk gaat en inzicht in voor- en nadelen die deze internationale betaalmethode met zich meebrengt.
Een creditcard is een betaalpas waarmee consumenten zowel online als offline hun aankopen kunnen afrekenen. Die aankoop wordt in feiten achteraf betaald aan de maatschappij van de kaart. U kunt het ook zien als een persoonlijke lening, die de consument aanvraagt op het moment dat hij de bestelling plaatst en kiest voor betaling met zijn kredietkaart.
Het betaalproces bij een dergelijke transactie gaat dus totaal anders dan bijvoorbeeld bij iDEAL, waarbij het bedrag wél direct van de bankrekening wordt afgeschreven en het bedrag ook meteen gegarandeerd is.
De consument kan voor het aanschaffen van een creditcard bij verschillende maatschappijen terecht. De meest bekende zijn Visa en Mastercard . Deze kaarten worden ook ondersteund door Pay.nl. Dus kiest u voor deze betaaloptie? Dan kan iedere consument met een Visa-card of Mastercard in uw webshop afrekenen.
Voor het afronden van een betaling met een creditcard is geen pincode, elektronische handtekening of directe verbinding met de maatschappij nodig. De betaling gebeurt geheel op basis van de gegevens die op de kaart staan. Om dit proces voor u inzichtelijk te maken, brengen wij de verschillende stappen één voor één in beeld.
Bij Pay.nl gebeurt 95% van de creditcardtransacties op basis van de extra veiligheidscheck ‘3D secure’. Dit houdt in dat er een extra stap in het betaalproces zit. Wat deze stap precies inhoudt, is afhankelijk van de uitgever van de kaart (bijvoorbeeld een bank). Zo kan er bijvoorbeeld worden gevraagd om een extra pincode, een wachtwoord of andere gegevens.
Creditcard betalingen op basis van 3D secure kunnen door de consument nooit worden teruggehaald via zogeheten ‘chargeback’ op grond van de reden ‘ik was het niet’. Door deze extra verificatie weet de bank of maatschappij namelijk exact wie, wat en wanneer heeft betaald. Dit kunt u vergelijken met betaling via iDEAL, waarbij ook altijd een extra verificatie nodig is.
Aan het aanbieden van het betalen via creditcard zitten voor u als ondernemers helaas ook enkele risico’s. Dit is precies de reden dat wij deze betaaloptie eens onder de loep nemen. Ondanks alle extra veiligheidsmaatregelen komt fraude nog steeds voor. Daarnaast kan de consument zich gedurende 180 na de transactie beroepen op het recht op chargeback. Bijvoorbeeld als hij claimt het product niet te hebben ontvangen of als hij het product heeft terug gestuurd.
Wij hebben een pdf opgesteld met alle zaken waarmee u rekening moet houden als u de betaalmethode creditcard aan wilt bieden.