Waar Nederland nog achterblijft, is het aantal consumenten dat gebruik maakt van een QR oplossing (QR 2 App) van Bancontact bij online betalingen sterk toegenomen naar ruim 20%. 22% van de betalingen wordt ondertussen afgerond via de mobile2APP oplossing. Wat een totaalaandeel van 42% aan APP betalingen oplevert.
1: Via het standaard betaalscherm zoals je dat op dit moment gewend bent. (Kaartinvoer)
2: Door het scannen van een QR code middels de Bancontact-app.
(QR 2 App)
3: Zodra je je (webshop) bestelling bevestigt direct met de Bancontact-app. (Mobile 2 App)
Op dit moment betaalt het grootste gedeelte (60,0%) van de Belgische consument nog altijd via ons standaard betaalscherm. Zij voeren hiervoor het kaartnummer handmatig in.
Wel neemt het betalen door de QR code op het betaalscherm te scannen (QR 2 App 20,4%) en het direct afrekenen via de Bancontact App (Mobile2App 22,8%) dit jaar sterk toe.
Door het aanbieden van de BanContact QR en APP oplossing is de First time conversion aanzienlijk verhoogd. Naast conversie verbetering is de betaalervaring voor uw klant ook substantieel beter.
In de tabel hiernaast ziet u de "First time Conversion" (het percentage dat direct succesvol afrekent) en de vergelijking op basis van de verschillende browsertypes en afrekenmethode.
De QR code en Mobile2App links zijn naast de standaard Bancontact App ook te scannen door alle individuele online bankieren Apps. Dus bent u klant van de KBC Bank, dan kunt u direct betalen met de KBC App.
Conversieverschillen worden vooral veroorzaakt bij lagere transactiebedragen. Een consument die een order met een hoger transactiebedrag afrekent zal meer moeite doen dit succesvol af te ronden. Bij kleine betalingen of impulsaankopen valt met het verbeteren van de gebruikerservaring het meeste succes te behalen.
Consumenten ervaren de QR oplossing van Bancontact als zeer klantvriendelijk. Zo hoeven ze nooit meer "het bakje" (in Belgie ook wel de Random Reader genoemd) te gebruiken. Zij betalen vanaf nu zonder invoer van kaartnummers en vervaldata direct via de Bancontact- of Banken App.
Vanaf ons Professional pakket is het mogelijk de "Autorisatie Methode" te bekijken. Deze vind u in de transactie detail popup, in de API en in de filters bij de management rapportages.
In fysieke winkels (POS) of Print zijn QR betalingen nog niet volledig doorgedrongen. Onze verwachting is dat het niet lang meer duurt voordat het eerste nutsbedrijf zijn standaard acceptgiro vervangt door een QR-code op de factuur. In Nederland is deze techniek via ‘Dynamic payments’ al verder gevorderd, maar loopt de adoptie van de QR betalingen in het algemeen nog achter. Door uitblijven van de implementatie door enkele grootbanken en de lage adoptie van de iDEAL APP kennen weinig Nederlandse consumenten deze handige functionaliteit. Wel zien we dat gebruikers van de Rabobank en Knab, welke QR volledig hebben geïntegreerd regelmatig gebruik maken van de ze oplossing.