01 augustus 2024

AliPay verandert naar AliPay+

AliPay verandert naar AliPay+

AliPay heeft haar platform verbeterd en uitgebreid. AliPay+ biedt meer mogelijkheden op de Aziatische markt. Hieronder vertellen we je er meer over, en wat dit voor jou als merchant betekent. Vanaf 1 augustus 2024 is het huidige AliPay niet meer te gebruiken.

Wat is er veranderd? 

AliPay heeft een aantal merken, apps en netwerken van derden toegevoegd aan het AliPay+ betaalsysteem. Eerst was het alleen mogelijk om via de AliPay-wallet en vanuit de app te betalen. In AliPay+ zijn ook externe betaalopties toegevoegd aan het betaalsysteem. Deze volgende betaalopties zijn vanaf nu beschikbaar:

KakaoPay (Zuid-Korea)
RabbitLine Pay (Japan, Taiwan, Thailand)
Gcash (Filipijnen)
TMN (Japan)

Kijk voor alle mogelijke betaalmiddelen via AliPay+ op de AliPay+ pagina

Hoe werkt het?

De consument kiest voor de betaaloptie AliPay+. Na deze keuze worden de juiste betaalopties aan de consument getoond. Dit wordt bepaald op basis van de categorie die is aangegeven bij de verkooplocatie, het land van de onderneming en het bedrag van de aankoop. De consument krijgt dus een betaalscherm op maat.

Wat betekent dit voor jou als merchant? 

Merchants worden niet automatisch gemigreerd. Als je momenteel gebruik maakt van AliPay in de check-out, moet je de betaaloptie zelf wisselen. Dit komt doordat de kosten van AliPay+ en de voorwaarden anders zijn.

Hoe doe je dit?

1. Log in op jouw verkooplocatie
2. Zet AliPay uit
3. Activeer AliPay+

De onboarding lukt gemiddeld binnen 10 minuten, maar kan tot twee werkdagen duren.

Het verschil tussen AliPay+ en Wechat? 

AliPay wordt beheerd door Ant Group, een Chinese onderneming die ook eigenaar is van AliExpress. Oorspronkelijk is AliPay ontworpen voor e-commerce betalingen op platformen zoals TaoBao en Tmall. Het biedt uitgebreide financiële diensten zoals leningen, verzekeringen en investeringen.

WeChat, onderdeel van de Chinese onderneming Tencent, is geïntegreerd in een populaire social media- en messaging-app, waardoor het ideaal is voor dagelijkse en sociale betalingen, zoals overmaken van geld aan vrienden en het betalen in winkels.

Beide platforms bieden een omnichannel flow, waardoor betalingen zowel via e‑commerce als via point-of-sale (POS) mogelijk zijn. Dit kan door middel van een QR-code of een eenvoudige redirect flow voor e-commerce en betalingslinks. AliPay heeft een sterkte positie in e-commerce, terwijl WeChat zich juist richt op sociale en offline betalingen dankzij de brede gebruikersbasis van de WeChat-app. 

Lees hier meer over de betaalmethode WeChat.