Voordelen van vooruitbetalingen voor de ondernemer.
- Zekerheid: het geld is al binnen en daarmee de zekerheid dat een klant de rest van het product ook afneemt of meegaat op de geboekte vakantie.
- Aantal wanbetalingen daalt: als een product achteraf betaald kan worden, is er altijd een kans dat de klant niet of te laat aan deze verplichting voldoet. Een vooruitbetaling zal de kans hierop aanzienlijk verkleinen.
- Financiering van productiekosten: als er al veel kosten gemaakt moeten worden, is het prettig om die te kunnen financieren uit het vooraf betaalde bedrag. Zelf voorfinancieren is dan niet of in mindere mate noodzakelijk.
- Cashflow: door vooruitbetalingen te ontvangen, verhoogt de onderneming haar beschikbare liquide middelen waarmee verplichtingen beter nagekomen kunnen worden, wat weer goed is voor de financiële stabiliteit van de onderneming.
Waar moet je als ondernemer op letten bij aanbetalingen en vooruitbetalingen?
Belangrijk om goed in kaart te brengen hoe je de vooruitbetalingen en aanbetalingen verwerkt in de boekhouding. Zorg ervoor dat aan het einde van de complete transactie de administratie nog klopt. Achteraf aanpassen is vaak lastig.
In de boekhouding is er onderscheid tussen verdiende inkomsten en onverdiende inkomsten. Verdiende inkomsten zijn producten die al wel zijn geleverd, maar nog niet zijn gefactureerd. Niet-verdiende inkomsten gaat over producten die nog niet zijn geleverd, maar al wel zijn betaald door de klant. Vooruitbetalingen of aanbetalingen dus. Deze niet-verdiende inkomsten moeten als verplichting of kort-lopende schuld worden opgevoerd op de balans.
Let ook op de hoogte van de aanbetaling. Maak vooraf een goede inschatting van het totale bedrag dat gefactureerd gaat worden. Als de aanbetaling uiteindelijk hoger is dan het definitieve factuurbedrag, moet er een creditfactuur geboekt worden wat weer voor extra werk zorgt in de administratie.
En daarnaast kan een aanbetaling kan niet verplicht worden. Dit zul je duidelijk moeten bespreken met de klant. Als je aanbetaling vraagt, zorg dan dat het voor de klant duidelijk is wat er moet worden aanbetaald, en vermeld op de facturen om welk deel van de betaling het gaat. Ook kan je er voor kiezen om de aanbetaling op te nemen in de algemene voorwaarden.