Afbeeldingen_keuzemenu_Hardware_A35

Handleiding A35 pinterminal

Gefeliciteerd met jouw A35 pinterminal!

De pinterminal A35 behoort tot de nieuwste generatie betaalautomaten. De terminal heeft een helder display, verlichte kaartlezer en een geïntegreerde pinafscherming. Een complete betaalervaring voor jouw klant!

De terminal is eenvoudig te installeren en wordt via een ethernet aansluiting met het internet verbonden. De terminal maakt gebruik van een CTAP/cloudoplossing. Om deze terminal zo optimaal mogelijk te gebruiken is het noodzakelijk om alles zo goed mogelijk in te stellen. Op deze pagina geven we je een aantal tips om de A35 in te stellen.

Stap 1: Is jouw aansluitpakket compleet?

A35 pinterminal

Controleer of de A35 pinterminal aanwezig is.

Adapter & USB kabel

Check of er een adapter met USB kabel bijgeleverd is.

Ethernet kabel

Controleer of de Ethernet kabel aanwezig is.

Pinpad kabel

Check of de pinpad kabel (rood uiteinde) aanwezig is.

A35_afbeelding_instore_betalingen

Stap 2: aansluiten A35

1. Ethernet (internet): Sluit de meegeleverde Ethernet-kabel aan op de juiste poort, het rode uiteinde van de pinpad kabel. Voor een stabiele verbinding adviseren wij de terminal rechtstreeks op een internetmodem of router aan te sluiten.

2. USB-kabel (stroom): Sluit de meegeleverde USB-kabel met USB-Adapter aan op het stopcontact. Het USB-C uiteinde moet ook op de pinpad kabel worden aangesloten. Het is belangrijk dat de terminal aangesloten wordt op 24 uurs netstroom en ’s avonds niet wordt uitgezet. Gebruik alleen de meegeleverde USB-Adapter.

3. Pinpad kabel: tot slot kan de pinpad kabel worden aangesloten op de A35, aan de achterkant in het midden met de platte kant naar beneden. Als dit is gedaan kan het meegeleverde klepje er op worden gezet. 

 
A35

Stap 3: een testbetaling uitvoeren

Zodra je de terminal hebt aangesloten en er "Welkom" op het display getoond wordt, check je of de terminal het doet. Om dit te controleren, adviseren wij om een testbetaling van één cent uit te voeren. Dit kan op verschillende manieren:

  1. Via het terminaloverzicht op instellingen / pinterminals in het Admin Panel kun je via de button "testbetaling" met één druk op de knop een betaling van één cent uitvoeren. In ditzelfde overzicht vind je ook belangrijke gegevens en inzichten.
  2. In de Pay. App voor iPhone en Android kun je op het "betalingen ontvangen" tabblad niet alleen betaallinks en QR-codes aanmaken, maar ook terminalbetalingen starten.

Stap 4: Hoe start je een pintransactie?

Via kassasoftware:
Als je gebruik maakt van een kassaleverancier, neem dan contact op met deze partij om de koppeling werkend te krijgen.  In sommige gevallen moet je gegevens zoals je API-token invoeren om de koppeling met het Pay. platform te realiseren.

Via Mpos.nl, Collectdesk of de Pay. app:

Gebruik je geen kassaleverancier maar wil je toch makkelijk kunnen pinnen? Dan kun je één van onze tools gebruiken om betalingen te starten. Meer informatie vind je in ons kenniscentrum. Zie Mpos, Collectdesk of de Pay. app.

Alles wat je moet weten over de A35 pinterminal

Alle veel gestelde vragen

De terminal geeft aan: "BUITEN DIENST"

Geen kassaverbinding betekent niet per se dat de terminal geen verbinding kan maken met jouw kassa, maar houdt in dat deze geen verbinding kan maken met de PIN-server van Pay. Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  1. Zorg dat de ethernetkabel op een juiste manier is aangesloten. Controleer of deze naar een ethernetpoort gaat waar daadwerkelijk internetverbinding op zit. Wij adviseren om deze rechtstreeks in je router te doen. Een veelgemaakte fout is dat de kabel bijvoorbeeld in de UTP-ingang van de laptop gestoken wordt. Hier komt over het algemeen geen ethernetsignaal uit zodat de terminal de gewenste acties niet uit kan voeren.
  2. De terminal verzendt berichten naar meerdere kanalen en ip's. Als het netwerkbeleid te strikt is, kan het zijn dat sommige poorten en IP-adressen moeten worden vrijgegeven of worden gewhitelist om te zorgen dat de terminal haar inkomende en uitgaande berichten kan verwerken. Een actuele lijst met poorten en IP-adressen vind je in onze documentatie.
  3. De serverinstellingen op de terminal zijn onjuist. In deze stap voor stap handleiding leggen we uit hoe je deze settings kunt controleren en eventueel kunt aanpassen.

Als ik een (contactloze) betaling doe, lukt dit niet en verschijnt er een melding

Deze melding vindt plaats als de parameters van het pincontract niet (meer) correct in de terminal zijn ingeladen. 's Nachts worden periodieke updates aan de software uitgevoerd en worden de sleutels/parameters ververst. Het is belangrijk dat de terminal daarom na het afsluiten van de dag niet wordt uitgeschakeld. Zo blijven sleutels en parameters intact.

Om de parameters te verversen en deze opnieuw in te laden, kan je het beste contact opnemen met de afdeling PIN (pin@pay.nl)

De terminal valt uit en herstart zichzelf als ik een betaling probeer te doen

De terminal krijgt waarschijnlijk onvoldoende stroom bij het versturen van de betalingsgegevens naar de transactiehost. Vaak komt dit voor wanneer de terminal verkeerd is aangesloten; bijvoorbeeld omdat de voedingskabel in één van de USB-ingangen van een computer wordt gestopt of wanneer een adapter wordt geleverd die te weinig vermogen heeft. De terminal zal dan wel opstarten, maar voor intensievere processen heeft deze meer vermogen nodig. De terminal moet via de meegeleverde adapter op het lichtnet worden aangesloten.

Heb je de terminal aangesloten met de bij de terminal geleverde adapter en blijft het probleem zich voordoen? Neem dan contact op met onze supportafdeling.

Retourpintransacties worden afgebroken. Wat moet ik doen?

Als je een retourpintransactie niet succesvol kunt afronden, kan dit meerdere oorzaken hebben:

  • Retourpinnen is niet geactiveerd op deze terminal. - Om te controleren of retourpinnen op de terminal is geactiveerd, zie je in het Pay. Admin Panel (in het terminaloverzicht) de geactiveerde betaalopties staan. Ga hiervoor naar Beheren -> Pin terminals. Onder de kolom ‘Kaartacceptatie’ hoor je een logo met RETOURPINNEN te zien staan (naast jouw terminal). Staat hier retourpinnen niet bij? Vraag dit aan via https://shop.pay.nl/products/retourpinnen-aanvragen
  • Je probeert op een verkeerd kaarttype te retourpinnen - Retourpinnen kan alleen op Debitkaarten
  • Onvoldoende saldo - Om een terugbetaling te kunnen en mogen doen, dient er op het merchantaccount voldoende saldo te staan om de betaling uit te voeren.
  • Uitbetaalstatus staat refunden niet toe - Wanneer het dossier nog incompleet is of er andere administratieve zaken zijn die nog niet zijn afgerond, kan het zijn dat terugbetalingen en dus ook retourpinacties niet zijn toegestaan. Je kunt dit oplossen door je clearingstatus te bekijken.

Kan ik ApplePay of Google Pay activeren op mijn A35?

Dit is niet nodig. Apple Pay en Google Pay zijn autorisatiemethoden, geen betaalmethoden. Het is afhankelijk van welk kaarttype de consument (betaler) in zijn wallet heeft gekoppeld. Kaarttypes zoals Maestro en vPAY kunnen standaard verwerkt worden. Kun je op jouw terminal ook creditcardtransacties verwerken omdat je deze kaarttypes ook hebt laten toevoegen, dan kan jouw klant, als deze een creditcard in zijn wallet heeft toegevoegd, zonder problemen betalen.
 

Niet alle onderdelen zitten in de doos. Wat moet ik doen?

Neem contact op met de helpdesk via chat, telefoon of e-mail en geef door welk onderdeel mist. Wij lossen dit zo spoedig mogelijk voor je op!

Mijn kassaleverancier heeft geen koppeling met Pay. Kan ik wel pinnen?

Je kunt via onze online tools zoals hierboven beschreven altijd een pintransactie starten. Heb je een tip voor ons partner team om een integratie te realiseren met jouw softwareleverancier? Stuur dan de gegevens naar partner@pay.nl.

Moet de terminal 24/7 voorzien zijn van stroom en/of internet?

's Nachts worden periodieke updates uitgevoerd en worden de sleutels/parameters ververst. Het is belangrijk dat de terminal daarom na het afsluiten van de dag niet wordt uitgeschakeld. Op deze manier blijven sleutels en parameters intact.

Om de parameters te verversen en deze opnieuw in te laden, neem je contact op het de afdeling PIN via pin@pay.nl

achter elke betaling pay-logo