Durlinger is geen webshop in de klassieke zin: het Limburgse familiebedrijf bestaat al sinds 1881. Dat de schoenenretailer online zo succesvol is, komt omdat het bedrijf altijd mee is blijven groeien met de online ontwikkelingen. In 2016 bundelen Durlinger en Shoetime, vakgenoot uit het zuiden, de krachten en fuseren met als doel om dé schoenenretailer van Zuid Nederland te worden. Shoetime is ooit opgezet door de familie Sieben en, net als bij Durlinger, staan de familieleden ook nog aan het roer. "Het is wel nog echt een familiebedrijf in optima forma," aldus Michiel Sieben, marketing manager en één van de MT-leden van de schoenengigant.
Krachtenbundeling van twee Limburgse schoenenretailers
"Ik had altijd in mijn achterhoofd dat het familiebedrijf wel zou roepen en dat ik daar ook wel erg graag aan de slag zou willen," zegt Michiel over zijn rol bij Durlinger (destijds nog Shoetime). Toen hij in 2014 besloot voor het bedrijf van zijn familie te gaan werken, wist hij dat er een fusie met Durlinger aankwam.
Zowel Durlinger als Shoetime merkten met de komst van grote online schoenenverkopers dat het moeilijker werd om het aantal fysieke winkels te behouden. Na bezuinigingen werd het duidelijk dat het essentieel was om nog meer in de online ontwikkeling mee te gaan:" Zowel Durlinger als Shoetime waren daar niet goed op ingericht," blikt Michiel terug. Als twee van de grootste schoenenbedrijven uit Limburg waren de twee geen onbekenden voor elkaar, "sterker nog, de familie Durlinger heeft ooit mede aan de wieg gestaan van Shoetime," voegt Michiel hier aan toe. Beide partijen kwamen al snel tot de conclusie dat een fusie de beste optie was, "zo konden we weer echt een vooraanstaande speler worden in de schoenenverkoop."
De gevolgen van de coronacrisis
Helaas heeft ook bij Durlinger de coronacrisis toegeslagen. Voor de uitbraak, en de gevolgen die dit had voor winkeliers, zat het totaal aantal winkels op ongeveer 75 vestigingen, verdeeld over Limburg, Brabant en Gelderland. "Door corona hebben we winkels moeten sluiten en zullen we nog enkele winkels moeten sluiten," zegt Michiel hierover. Toch had corona ook een positieve invloed op de resultaten, de online resultaten welteverstaan. "De verhouding was ongeveer 15% uit online activiteiten en 85% uit winkelactiviteiten," vertelt Michiel.